تاثیر عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بهزیستی روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان پستان: تدوین یک مدل ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های قرن حاضر و سومین علت مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی عروقی و سوانح و حوادث، مطرح و بهزیستی روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان را تحت تاثیر قرار می دهد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بهزیستی روانی بیماران مبتلا به سرطان سینه به منظور تدوین یک مدل ساختاری انجام شد.

روش کار

تحقیق حاضر ازنظر روش، توصیفی در قالب مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن از همه زنان مبتلا به سرطان سینه تحت درمان در مراکز درمانی و بیمارستان های تخصصی تشخیص و درمان سرطان شهر تهران در سه ماهه اول سال 1398 به تعداد 1350 نفر تشکیل شد. نمونه آماری براساس طرح پژوهش 300 نفر مشخص و با روش خوشه ای چندمرحله ای، با خوشه بندی مراکز درمانی براساس مناطق جغرافیایی و سپس انتخاب یک خوشه به طور تصادفی اجرا شد. داده های موردنیاز با پرسش نامه های بهزیستی روانی ریف، ذهن آگاهی بایر و همکاران، پنج عامل شخصیتی نیو، تاب آوری کانر و دیویدسون، الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک و حمایت اجتماعی زیمت گردآوری شد. در نهایت، داده ها با آزمون رگرسیون خطی چندمتغیری در متن مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS ویرایش 21 انجام شد.

یافته ها: 

نتایج حاصل از تحلیل مدل نشان داد از بین عوامل فردی، گویه بازبودن به تجربه، به صورت مثبت و روان رنجوری به صورت منفی بر بهزیستی روانی تاثیر دارند (0/01>P). همین طور، تاب آوری و ذهن آگاهی نیز هردو به طور مثبت موجب افزایش بهزیستی روانی شده اند (0/01>P). درمورد عوامل خانوادگی و از بین الگوهای ارتباطی خانواده، عامل جهت گیری هم نوایی موجب کاهش بهزیستی روانی شده است (0/01>P). نهایتا حمایت اجتماعی می تواند موجب افزایش بهزیستی روانی شود (0/05>P).

نتیجه گیری

با وجود شرایط سخت جسمانی که افراد مبتلا به سرطان با آن مواجه هستند، می توان با فراهم کردن حمایت های اجتماعی مناسب در جهت تقویت میزان تاب آوری در این بیماران گام برداشت و در نهایت، انتظار داشت که توان سازگاری و کنارآمدن با بیماری سرطان در مبتلایان به این بیماری نیز افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!