بررسی نقش گیرنده های GABAA و GABAB در رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از لیپوپلی ساکاریدها در آزمون جعبه تاریک و روشن در موش های سوری نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیستم گاباارژیک یک سیستم ضد اضطراب در مغز محسوب می شود. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی نقش گیرنده های GABAA و GABAB در رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از لیپوپلی ساکاریدها در موش های سوری نر می باشد. در این آزمایش موش ها 2 ساعت بعد از تزریق  LPS موسیمول (05/0، 1/0 و 2/0 میکروگرم بر موش)، بیکوکولین (25/0، 5/0 و 1 میکروگرم بر موش)، باکلوفن (1، 2 و 4 میکروگرم  بر موش)، CGP (8/0, 4/0 , 2/ 0میکروگرم بر موش) و Celebrex را بصورت درون بطنی دریافت کردند. 5 دقیقه بعد از تزریق درون بطنی تست LDB انجام گرفت. این مطالعه نشان داد که موسیمول موجب کاهش معنی دار رفتار اضطرابی در آزمون LDB شد (05/0 > p < /em>). اما تجویز موسیمول و LPS تغییر معنی داری نداشته است (P≥0.05). دوزهای مختلف بیکوکولین و LPS  موجب افزایش معنی دار رفتار اضطرابی در  آزمون LDB شد (05/0 > p < /em>). باکلوفن وCGP به تنهایی و همراه با LPS تغییر معنی داری در رفتار اضطرابی حیوان در  آزمون LDB نداشته است (05/0 > p < /em>). تزریق Celebrex متعاقب LPS موجب رفع رفتار شبه اضطرابی ناشی از تزریق LPS  شد. به طور کلی میتوان گفت رفتارهای شبه اضطرابی در حیوانات دریافت کننده LPS ممکن است ناشی از مهار گیرنده های GABAAو GABABو افزایش سطح فاکتورهای التهابی بافت مغز بوده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!