شناسایی و رتبه بندی بخش های اقتصادی مخرب محیط زیست بر اساس میزان نشرگازهای گلخانه ای با رویکرد آنتروپی شانون- ویکور (مورد مطالعه: ایران در سال های 1388-1391)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه مسایل محیط زیست و مقابله با انتشار بی رویه گازهای گلخانه ای به یکی از مهم ترین دغدغه های کشورها تبدیل شده است. این پژوهش باهدف بررسی میزان انتشار آلایند گی در صنایع مختلف و رتبه بندی این صنایع بر مبنای مخرب ترین گازهای گلخانه ای از قبیل دی اکسید کربن، کربن منوکسید، گاز متان، اکسید نیتروس، اکسیدهای نیتروژن، ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و تری اکسید گوگرد تدوین شده است.

روش بررسی

در این پژوهش پس از شناسایی مهم ترین گازهای آلاینده بر اساس مرور ادبیات و استفاده از میانگین داده های 5 سال اخیر از مرکز آمار ایران، با استفاده از روش آنتروپی شانون وزن هر یک از گازهای آلاینده تعیین شده و با استفاده از روش ویکور و نرم افزار MATLAB، آلاینده ترین بخش اقتصادی شناسایی گردید.

یافته ها: 

 بر اساس روش آنتروپی شانون مشخص گردید که گاز دی اکسید کربن با وزن 3/0 دارای بالاترین ضریب اهمیت در بین گازهای گلخانه ای آلاینده است. بر اساس یافته های حاصل از روش ویکور، بخش حمل و نقل بر مبنای شاخص سودمندی، ویکور و شاخص تاسف بیشترین میزان آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه ای را در بین بخش های یادشده به خود اختصاص داده است.

بحث و نتیجه گیری: 

بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، بخش حمل و نقل  نقش عمده ای در انتشار گازهای گلخانه ای ایفا کرده و به عنوان آلاینده ترین عامل محیط زیستی شناسایی شده است. بنابراین توجه به مولفه های ساختاری و فرهنگی مرتبط با حوزه حمل و نقل از اهمیت ویژه ای نسبت به گذشته برخوردار شده است. استفاده از تکنولوژی های مربوط به حمل و نقل سبز، سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی، فراهم نمودن زیرساخت های مرتبط با وسایل نقلیه غیر موتوری را می توان به عنوان راه کارهایی برای کاهش آلایندگی در این بخش مطرح کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!