ایمونوژنیسیتی نوکلئوپروتئین ویروس آنفلوانزای طیور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

ویروس آنفلوانزا، بیماری عفونی جدی آنفلوانزای مرغی (طیور) را ایجاد می کند که این ویروس متعلق به خانواده ارتومیکیسوویریده نوع A است. سنتز RNA ویروسی A با توجه به میان کنش نوکلیوپروتئین (NP) با پلیمراز ویروسی صورت می گیرد. در مطالعه حاضر، ایمنوژنسیتی نوکلیوپروتئین ویروس آنفلوانزای مرغی بررسی شد.

مواد و روش کار

نمونه ویروسی آنفلوانزی مرغی سویه N2H9 A/Chicken/Iran/259/2014/ انتخاب گردید. به منظور انجام الکتروفورز و خالص سازی نوکلیوپروتئین، غلظت پروتئین نمونه ها مشخص شد. الکتروفورز SDS-PAGE و Native-PAGE بر روی ژل پلی آکریل آمید انجام گرفت و تفاوت بین باند ژل در دو روش ارزیابی شد. خالص سازی نوکلیوپروتئین ویروس با روش الکتروالوشن صورت گرفت و نوکلیوپروتئین خالص شده با استفاده از روش الایزا برای به دست آوردن تیترهای آنتی بادی تولیدشده ارزیابی گردید. برای تایید نهایی از آزمون اوچترلونی و وسترن بلات استفاده شد.

یافته ها:

 با تعیین وزن مولکولی هر یک از پلی پپتیدها ، وزن مولکولی پروتئین های H9N2 بین 30 تا 140 کیلو دالتون و وزن مولکولی نوکلیوپروتئین 60 کیلو دالتون بود. نوکلوپروتئین با روش الکتروالوشن خالص شد. اوچترلونی نشان داد که در رقت های سرم خام، 1:4 و 1:2، خطوط رسوبی بین سرم و آنتی ژن NP ایجاد شده است. NP-الایزا تشخیص سرولوژی سریع را در رقت 1:20 امکان پذیر کرد. در نهایت، با آزمون وسترن بلات، باند 60 کیلو دالتونی نوکلیوپروتئین تایید شد.

نتیجه گیری: 

نوکلیوپروتئین خالص شده با روش الکترولوشن  قابلیت تحریک سیستم ایمنی را دارد که می توان از آن جهت ساخت کیت های تشخیصی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
643 تا 659
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!