تاثیر عصاره الکلی خارشتر (Alhagi maurorum) بر میزان بیان ژن کاسپاز 3 (Caspase-3) کبدی در موش صحرایی نر نژاد ویستار بدنبال القای دیابت شیرین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در روند اختلالات کبدی بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نقش دارند که از طریق تغییر در بیان ژن هایی از جمله کاسپاز 3 عمل می کنند. در این تحقیق، تاثیر عصاره الکلی خارشتر بر میزان بیان ژن کاسپاز3 کبدی در موش صحرایی نر به دنبال القای استرپتوزوتوسین بررسی شد.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی،  از 42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار  استفاده شد. گروه کنترل هیچ تیمار دارویی دریافت نکرد، حیوانات گروه شاهد دیابتی mg/kg70 استرپتوزوتوسین به صورت درون صفاقی دریافت کردند، حیوانات گروه تجربی  1 و 2به ترتیب 250 و 500 mg/kg   عصاره الکلی خارشتر دریافت کردند، و حیوانات گروه تجربی 3و4 ابتدا استرپتوزوتوسین و سپس mg/kg 500 و 250  عصاره دریافت کردند. برای بررسی ژن کاسپاز3 نمونه برداری از کبد انجام و با استفاده از دستگاه Real Time PCR مورد ارزیابی قرار گرفت. 

یافته ها

  ژن کاسپاز3 در برابر ژن بتااکتین در گروه های دریافت کننده عصاره خارشتر افزایش بیان را نشان می دهد، در حالی که در گروه های دیابتی ژن کاسپاز3 در برابر ژن بتااکتین با گروه استرپتوزوتوسین کاهش بیان ژن را نشان می دهد.

نتیجه گیری

احتمالا خارشتر  به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانت مانند فلاونوییدها و آنتوسیانین ها در کاهش بیان ژن  کاسپاز-3کبدی که در روند استفاده از استرپتوزوتوسین  افزایش یافته است، موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
408 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!