طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره تعهد حرفه ای برای دستیاران زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آنجایی که تعهد حرفه ای یکی از ضروری ترین توانمندی ها برای فراگیران تمام مقاطع پزشکی است، لذا با هدف ایجاد کوریکولوم تعهد حرفه ای برای دستیاران زنان، این طرح از مهر 96 تا خرداد 98 انجام شد.

روش بررسی

برای طراحی دوره از مدل کرن استفاده شد. در اجرای این طرح علاوه بر اقدامات مستقل مثل برگزاری کارگاه های تعهد حرفه ای از روش درهم تنیده (integration strategy) مثلا اختصاص ماهی دو بار جلسه گزارش صبحگاهی به تعهد حرفه-ای نیز استفاده شد.

نتایج

ارزشیابی بر اساس هرم کرک پاتریک انجام شد. در سطح نخست هرم ((reaction، از فراگیران نظرسنجی شد و بر اساس آن تغییراتی در چگونگی اجرای برنامه داده شد. در سطح دوم هرم (learning) میزان یادگیری فراگیران مطابق اهداف از پیش تعیین شده، با استفاده از آزمون پیش و پس از دوره ارزیابی شد که میانگین نمره دستیاران از 16/13 به 47/17 افزایش یافت. در سطح سوم هرم (behavior) نظر بیماران بستری، پرسنل بیمارستان، دستیاران سال بالا و پایین نسبت به یکدیگر و اساتید نسبت به دستیاران با استفاده از پرسشنامه در شروع دوره و پایان دوره سنجیده و مقایسه شد که بهبود رفتار دستیاران در همه شاخص-های تعیین شده رخ داد. در سطح چهارم هرم (result) نیز میزان شکایت از دستیاران که از طرف بیماران در واحد رسیدگی به شکایات بیمارستان ثبت شده بود کاهش نسبی یافت.

نتیجه گیری

این پروژه به منظور طراحی، اجرا و ارزیابی دوره های تعهد حرفه ای راه اندازی شد. تاثیرات مثبت این دوره بر رفتار حرفه ای دستیاران در تمام سطوح هرم کرک پاتریک مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p2210006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!