همبستگی شوخ طبعی در محل کار، حمایت مدیران و اجتماعی شدن از شوخ طبعی کارکنان با محصورشدگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شوخ طبعی داشتن ارتباطات سرگرم کننده ای است که داشتن حس آن در کارکنان همواره بر روی نتایج کار آن ها موثر است. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی شوخ طبعی در محل کار، حمایت مدیران از شوخ طبعی و اجتماعی شدن کارکنان با محصورشدگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.

روش کار

پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری را تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان (890 تن) تشکیل دادند.   نمونه آماری براساس فرمول کوکران 268 تن و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده (اطاق کارکنان) و نیز در دسترس (کارکنان) انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه سبک های شوخ طبعی مرتبط با کار" (Work-Related Humor  Questionnaire)؛ "پرسشنامه حمایت مدیران از شوخ طبعی" (Managerschr('39') Support of Humor Questionnaire)؛ "پرسشنامه اجتماعی شدن کارکنان "(Coworker Socializing Questionnaire)؛ و "پرسشنامه محصورشدگی سازمانی"(Job Embeddedness Questionnaire) استفاده شد. روایی صوری، نسبت روایی محتوا،  شاخص روایی محتوا ، روایی همگرا و پایایی با استفاده از پایایی ترکیبی و ضریب آلفاکرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 و نرم افزار SmartPLS  نسخه 3 انجام گردید. 

یافته ها

 شوخ طبعی پیوند دهنده با حمایت مدیران از شوخی همبستگی مثبت معنادار دارد (001>P). در حالی که شوخ طبعی پرخاشگرایانه با اجتماعی شدن کارکنان ارتباط ندارد (353/0>P). همچنین، همبستگی بین اجتماعی شدن کارکنان و حمایت مدیران از شوخی با محصورشدگی شغلی مثبت و معنادار دارد (001>P).

نتیجه گیری

شوخ طبعی پیوند دهنده با حمایت مدیران از شوخی همبستگی مثبت دارد. همچنین، بین اجتماعی شدن کارکنان و حمایت مدیران از شوخی با محصورشدگی شغلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. پیشنهاد می شود مدیران شوخ طبعی را به عنوان یکی از سازه های مهم در حوزه رفتار سازمانی مورد حمایت قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2210087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!