تزاحم اختیارات ولی فقیه و رییس جمهور

نویسنده:
پیام:
چکیده:

این نوشتار[1] در جهت تبیین اندیشه فقهی سیاسی حضرت امام‌خمینیe و جایگاه حقوقی و سیاسی ولایت‌فقیه در نظام اسلامی از نظر ایشان و بررسی شبهاتی درباره تزاحم اختیارات رییس‌جمهور و ولی‌فقیه است. نیز به تبیین چرایی واگذاری برخی از مسئولیت‌ها، مثل فرماندهی نیروهای مسلح، عفو و تخفیف مجازات مجرمان و محکومان و اعلان جنگ و صلح به مقام رهبری است.
بازخوانی اندیشه سیاسی حضرت‌امام، مرور آثار مکتوب و غیر‌مکتوب و نیز رفتار سیاسی ایشان، روشن می‌‌شود که امام، ولایت ولی‌فقیه بر جامعه اسلامی را استمرار ولایت و حکومت سیاسی معصومA و آن را شعبه‌ای از ولایت اجتماعی سیاسی پیامبر می‌داند. در دیدگاه امام، فقیه نه ناظر، بلکه متصدی و مسیول اجرای احکام و قوانین الهی در جامعه اسلامی است.
در اندیشه سیاسی امام، ولی‌فقیه جانشین معصومA در عصر غیبت است و تمام مسئولیت‌ها و اختیارات سیاسی او را به عهده دارد. معمولا چنین اموری در سایر کشورها بر عهده رییس جمهور است؛ این امر بدان سبب است که در آن کشورها، رییس‌جمهور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور محسوب می‌شود؛ این در حالی است که بنابه اصل 113 قانون اساسی، عالی‌ترین مقام سیاسی کشور در جمهوری اسلامی ایران، شخص ولی‌فقیه به‌ شمار می‌رود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!