سرطان پستان وابسته به حاملگی: یافته های ماموگرافیک و سونوگرافیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تاخیر در تشخیص PABC (سرطان پستان مرتبط با بارداری) شایع است و عدم آگاهی از PABC ممکن است بررسی تصویربرداری به موقع یا بیوپسی را متوقف کند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی یافته های ماموگرافی و سونوگرافی در زنان با PABC انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی و گذشته نگر 24 بیمار مبتلا به سرطان پستان در دوران حاملگی و شیردهی در بخش رادیولوژی بیمارستان امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بازه زمانی 97-1385 مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی ویژگی های ماموگرافی و سونوگرافی بالینی در 24 زن با PABC انجام شد. تشخیص PABC پس از بررسی بافت شناسی در تمام بیماران انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS  (نسخه 22) انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بر اساس نتایج،PABC  در 6 بیمار (25%) در دوران بارداری و در 18 بیمار (75%) بعد از زایمان تشخیص داده شد. شایع ترین علت بستری، توده پستان (83%) بود. شایع ترین یافته در امتحان ماموگرافی، توده سینه با میکروکلسیفیکاسیون (40%) بود. شایع ترین یافته در سونوگرافی، توده سینه (3/83%) بود. شایع ترین تظاهر در سونوگرافی، توده هیپواکوییک با اکوژنسیته هتروژن همراه با حاشیه نامنظم بود و با جهت گیری عمودی قرار گرفته بود. یافته های مربوط به آسیب شناسی، کارسینوم مهاجم داکتال را در 22 بیمار (66/91%) نشان داد و یک بیمار (16/4%) دارای کارسینوم غیرمهاجم و یک بیمار (16/4%) دارای کارسینوم التهابی بود.

نتیجه گیری

ظاهر اولتراسوند PABC ممکن است متفاوت از سرطان پستان در زنان غیرباردار باشد و یافته های اولتراسوند مانند جزء کیستیک برجسته، اینهنسمنت (افزایش وضوح رنگ توده) خلفی و جهت گیری موازی یافته های غیرمعمول در PABC نیست. بنابراین یافته های اولتراسوند می تواند ضایعات خوش خیم پستان را در دوران بارداری و شیردهی تقلید کند. ماموگرافی و اولتراسوند، دو روش تکمیلی تصویربرداری در زنان با توده قابل لمس در دوران بارداری و شیردهی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!