مروری بر داروهای گیاهی موثر بر گرگرفتگی زنان یائسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علایم وازوموتور تقریبا در 75% زنان حول و حوش یایسگی رخ می دهند. گرگرفتگی، علت اصلی مراجعه زنان برای دریافت مراقبت دوران یایسگی است. درمان با استروژن موثرترین روش موجود برای درمان علایم می باشد که با توجه به خطرهای شناخته شده هورمون درمانی، بسیاری از زنان به استفاده از داروهای گیاهی برای درمان علایم یایسگی از جمله گرگرفتگی علاقه مند هستند، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی کارآزمایی های بالینی انجام شده در زمینه بررسی اثربخشی انواع داروهای گیاهی در درمان گرگرفتگی انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مروری، جهت یافتن مقالات مرتبط پایگاه های الکترونیکی SID، Pubmed ،  SCOPUS و Web of Science با استفاده از کلمات کلیدی گرگرفتگی، داروهای گیاهی، زنان یایسه و واژه های لاتین Menopause، Herbal medicine، medicine و Hot flash از سال 2019-2002 مورد جستجو قرار گرفتند. مقالاتی که به صورت کارآزمایی بالینی صورت گرفته بود، انتخاب شدند.

یافته ها

در این مطالعه31 کارآزمایی بالینی تصادفی شناسایی شدند. این مطالعات به بررسی ویتاگنوس (2)، سویا (4)، کوهوش سیاه (3)، جینکوبیلوبا (2)، مریم گلی (4)، سنبل الطیب (2)، تخم کتان (2)، شبدر قرمز (5)، گل راعی (1)، گل مغربی (2)، شنبلیله (1) و گل ساعتی (1) و یک مطالعه نیز که به شکل ترکیبی انجام شده بود، پرداخته بودند. به نظر می رسد فیتواستروژن ها و لیگنان های موجود در این گیاهان با کمترین عوارض جانبی، می توانند منجر به کاهش شدت و مدت گرگرفتگی شوند.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های مطالعه حاضر نشان داد که داروهای گیاهی که جزء گروه فیتواستروژن ها یا لیگنان ها می باشند مانند ویتاگنوس، شیرین بیان، سویا، شبدر قرمز، بذر کتان، مریم گلی، گل ساعتی، سنبل الطیب، گل راعی و روغن گل مغربی، می توانند به بهبود گرگرفتگی بیانجامند، اما به مطالعات بیشتر در جمعیت بزرگ تر نیاز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!