بررسی آنتی ژن ها و آنتی بادی های پلاکتی در بیماران با تزریق خون مکرر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ایجاد آنتی بادی علیه آنتی ژن های HLA و آنتی ژن های اختصاصی پلاکتی HPA به دنبال تزریق خون و فرآورده ها محتمل است. این امر منجر به بروز عوارضی نظیر پورپورای پس از تزریق، مقاومت پلاکتی ایمیون، ترومبوسیتوپنی و خونریزی در گیرندگان می گردد. در این مطالعه، آنتی ژن ها وآنتی بادی های پلاکتی به طور هم زمان در بیماران با تزریق خون مکرر بررسی شدند.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، آنتی ژن ها و آنتی بادی های پلاکتی به روش PCR-SSP و فلوسیتومتری PIFT در 30 بیمار تالاسمی ماژور و 30 بیمار هماتوانکولوژی با تزریق خون مکرر که شمارش پلاکتی یک ساعت پس از تزریق /µL 450000-150000 داشتند، بررسی شدند. برای مقایسه نتایج جمعیت های مورد مطالعه، از 19 SPSS و آزمون آماری کای دو استفاده شد.

یافته ها

در بررسی فراوانی ژنوتیپی در بیماران هماتوانکولوژی و تالاسمی، ژنوتیپ HPA-1a/1a دارای بیشترین فراوانی و ژنوتیپ های HPA-1a/1b و HPA-3b/3b دارای کمترین فراوانی بودند. هموزیگوت 1b/1b و  2b/2b و5b/5b  مشاهده نشدند. آلل HPA-4b در بیماران مورد بررسی یافت نشد. نتیجه فلوسیتومتری PIFT در 10 بیمار هماتوانکولوژی (30%) و یک بیمار تالاسمی(3/3%) مثبت شد. فراوانی موارد مثبت آنتی بادی ها در گروه بیماران هماتوانکولوژیک واضحا بیشتر از گروه تالاسمی بود(006/0 =p).

نتیجه گیری

با توجه به فراوانی 100 درصدی آللHPA-4a  و فقدان آلل HPA-4b و عدم مشاهده ژنوتیپ هموزیگوت b/b آلل های HPA-1/-2/-5 در بیماران این مطالعه، احتمال وقوع آلوایمیونیزاسیون پلاکتی ناشی از آنتی بادی های ضد این آنتی ژن ها در این بیماران کمتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
294 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!