بررسی شیوع کوتاه قدی و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان 6 ساله شهر رفسنجان در سال 1397: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رشد قد، یکی از شاخص های برآورد سطح بهداشتی در یک جامعه است که می تواند بر سلامت کودکان تاثیر بگذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع کوتاه قدی و برخی عوامل مرتبط با آن در کودکان 6 ساله رفسنجان انجام شد.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه مقطعی، 521 کودک 6 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر رفسنجان در سال 1397 به روش خوشه ای تصادفی بررسی شدند. مشخصات دموگرافیک و آنتروپومتریک والدین و کودکان جمع آوری و کوتاه قدی در آن ها طبق استانداردهای مرکز کنترل و پیش گیری بیماری های آمریکا (Centers for disease control and prevention; CDC) بررسی شد. در کودکان کوتاه قد، سطح سرمی الکترولیت ها، هورمون های تیرویید، هورمون رشد،  25-Hydroxy vitamin D3و سن استخوانی تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، t مستقل و ضریب همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها:

 شیوع کوتاه قدی 4 درصد (21 نفر) با حدود اطمینان 95 درصد 3/1 درصد تا 7/6 درصد بود. 11 نفر آن ها (4/52 درصد) پسر بودند. علت اصلی کوتاه قدی در 4/52 درصد کودکان (11مورد) ژنتیکی بود. یک مورد کمبود هورمون رشد (8/4 درصد) و یک مورد هیپوتیروییدی (8/4 درصد) داشتند. 38 درصد موارد (8 مورد) علتی برای کوتاه قدی پیدا نشد. بین قد کودک با قد پدر (361/0=r، 001/0>P) و قد مادر (269/0=r، 001/0>P) همبستگی مستقیم و معنی دار مشاهده شد.

نتیجه گیری

کوتاه قدی ژنتیکی، شایع ترین علت کوتاه قدی درکودکان مورد مطالعه بود. شناخت علل کوتاهی قد برای اقدام به موقع برای رفع این نقیصه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
941 تا 954
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!