اولویت بندی عوامل شکست پروژه های مهندسی مجدد فرآیند (BPR) باتکنیک تصمیم گیری چند معیاره AHP (مطالعه موردی: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از ویژگیهای دنیای جدیدکسب و کار افزایش سطوح رقابت است. سازمانهایی که خواهان افزایش سهم بازار خود و یاا صوال بقادرچنین فضایی هستند باید خود را با تغییرشرایط محیط وفق دهند. از اینرو تغییرات زیادی در روش های کسب و  کاردرحال شکل گیری است . یکی از آنها مهندسی مجدد فرآیندهای کسب وکار (BPR) است که مایکل همر، آنرا طراحی دوباره فرآیندهای کسب وکاربه گونهای انقالبی برای دستیابی به بهبود چشمگیر تعریف میکند. از آنجاکه نظریه مهندسی مجدد، نظریه نسبتا جدیدی برای بهبودکسب و کار است،روش ها و رویکردهای آن همچنان درحال توسعهاند و از آنجا که کاربرد مفاهیم مهندسی مجدد میتواند شکل های مختلفی به خود بگیرد،روش های آن نیز از یکدیگر متمایزند،زیرا تاکید بر روی برخی فاکتورها در یک پروژه مهندسی مجدد تا پروژه دیگر فرق خواهد داشت .با داشتن چنین اندیشه ای در پژوهش حاضر مصمم شدیم تا در سازمان مورد مطالعه، تحلیلهای موشکافانه ای را در راستای مبحث مورد نظر، به انجام برسانیم. لذا ضمن مطالعه روش های علمی، تحلیلها و نظرات کارشناسان و متخصصان شاغل در سیستم مذکور را مورد توجه قرار دادیم (از طریق مصاحبه و پرسشنامه)، تا بتوانیم شناختی جامع و دقیق از فرآیندهای در حال اجرا پیدا کنیم و در شناسایی درست عوامل موثر در شکست استقرار سیستمهای مهندسی مجدد فرآیند از آنها بهره برداری کرده و مهمترین این عوامل را انتخاب و بر حسب درجه اهمیت شان اولویت بندی کنیم.سپس از میان انواع روش های اولویتبندی، روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) را مورد استفاده قرار دادیم. و با استفاده از درخت تصمیمگیری و مدل تحلیلی فرآیندها، انجام محاسبات اولویت بندی میسر شد. عوامل مهم، شاخصها و زیرشاخصها شناسایی و اولویتبندی شدند و این اولویتبندی ابزاری به دست داد جهت اخذ نتایج و ارایه پیشنهادها، که در پایان بحث به آن اشاره شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2214473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!