بررسی ارتباط بین کیفیت و طول مدت خواب با چاقی در بین یک جمعیت از افراد بزرگسال ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

چاقی و پیامدهای آن سلامت عمومی افراد را تهدید می کند. نتایج تحقیقات بیان کننده نقش احتمالی محرومیت از خواب در افزایش شیوع چاقی می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه الگوی خواب با بیماری چاقی بود.

روش ها

این مطالعه مقطعی بر روی 395 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جهت تخمین الگوی خواب، از پرسش نامه خواب Pittsburgh (PSQI یا Pittsburgh Sleep Quality Index) و جهت محاسبه شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) از پرسش نامه اطلاعات عمومی استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون Linear regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نزدیک به یک چهارم دانشجویان BMI بالاتر و مساوی 25 کیلوگرم بر مترمربع داشتند. میانگین طول دوره خواب شرکت کنندگان، 05/1 ± 39/6 ساعت بود و 8/40 درصد آن ها کیفیت خواب ضعیف را گزارش کردند. پس از تعدیل سن، سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی- اجتماعی، ارتباط معکوس و معنی داری بین طول دوره خواب و BMI در آقایان مشاهده شد [(916/0- 216/0 = Confidence interval (CI) 95 درصد، 022/0 = P، 088/0- = β)] و در بانوان این رابطه از معنی داری مرزی برخوردار بود (681/0- 243/0 = CI 95 درصد، 071/0 = P، 066/0- = β). همچنین، ارتباط معکوس و معنی داری بین کیفیت خواب و BMI در آقایان وجود داشت (328/1- تا 007/0 = CI 95 درصد، 008/0 = P، 139/0- = β).

نتیجه گیری

نتایج بیان کننده نقش احتمالی محرومیت خواب در افزایش شیوع چاقی می باشد و از گسترش طرح های توسعه سلامت جهت ترویج خواب سالم در میان دانشجویان حمایت می کند. با این حال، انجام تحقیقات بیشتر در جهت تایید یافته های به دست آمده، ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!