شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در پرستاران بخش های متفاوت بیمارستان مادر یزد قبل و بعد از ارائه راهکارهای کنترلی پیشنهادی با استفاده از روش SHERPA در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با وجود تلاش های گسترده جهت کاهش خطای انسانی در حوزه های متفاوت شغلی، همچنان اعمال و رفتارهای ناایمن علت اصلی بسیاری از حوادث می باشند. رخداد خطاهای پزشکی در سیستم های مراقبت های بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل کاهش کیفیت خدمات در این حوزه در سال های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. ازاین رو این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی انواع خطاهای انسانی در بین پرستاران بیمارستان مادر یزد صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی در سال 1397 در بیمارستان مادر یزد صورت گرفت. تمامی وظایف پرستاری در بخش های زنان، نازایی، اورژانس، مراقبت های ویژه نوزادان و لقاح خارج از بدن بیمارستان، شناسایی و با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی وظایف (HTA) به زیر وظایف تقسیم و سپس با استفاده از روش SHERPA مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند.

نتایج

بیشترین تعداد خطاها به ترتیب در بخش زنان (83)، نازایی (75)، اورژانس (53)، مراقبت های ویژه نوزادان (32) و لقاح خارج از بدن (6) بوده است. بیشترین درصد خطا مربوطه به عملکردی در تمامی بخش ها می باشد. کمترین خطا نیز مربوط به خطای انتخاب بود.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهند که خطاهای عملکردی سهم عمده ای از خطاها را به خود اختصاص داده اند که می بایست اولویت راهکارهای کنترلی در هر بخش برای این نوع خطاها در نظر گرفته تا از بروز این نوع خطاها جلوگیری شود. میزان خطاهای شناسایی شده بعد از ارایه راهکارهای کنترلی پیشنهادی در تمامی بخش ها نشان دهنده این حقیقت بود که می توان با به کارگیری این راهکارها به سطوح قابل قبولی از ریسک دست یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2215970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!