سروگروه ها، و مقاومت دارویی سالمونلای غیر تیفوئیدی در بیماران علامت دار با اسهال اکتسابی از جامعه و نمونه های گوشت مرغ در تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

سالمونلا به عنوان عامل اصلی اسهال اکتسابی از جامعه در انسان در نظر گرفته می شود، هرچند مخازن سویه های دارای الگوی مقاومت چند دارویی (MDR) و ارتباط آن ها با این بیماری به طور کامل مشخص نیست.

هدف

این مطالعه به بررسی فراوانی، تنوع سروگروه ها و الگوهای مقاومت دارویی سویه های سالمونلا در نمونه های گوشت مرغ و مدفوع بیماران مبتلا به اسهال اکتسابی از جامعه در تهران می پردازد.

روش کار

در این مطالعه، فراوانی سروگروه های سالمونلا غیر تیفوییدی، شباهت الگوی های مقاومت آن ها به 10 ترکیب ضد میکروبی، شیوع    β-لاکتامازهای طیف گسترده (ESBL) و عوامل تعیین کننده ژنتیکی AmpC، و کلاس های 1 و 2 اینتگرون ها در بین 100 نمونه گوشت مرغ و 400 نمونه مدفوع بیماران علامت دار در تهران از ژوین 2018 تا مارس 2019 مقایسه شد.

نتایج

سالمونلا به ترتیب از 75% و 5/5% نمونه های گوشت مرغ و مدفوع انسانی جدا شد. جدایه های گوشت مرغ به طور عمده به سروگروه C تعلق داشتند (88%، 75/66)، در حالی که جدایه های مدفوع انسان عمدتا مربوط به سروگروه D بود (1/59%، 22/13). فنوتیپ MDR و متداول ترین میزان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها، از جمله تتراسایکلین، تری متوپریم/سولفامتوکسازول (TS)، و آزیترومایسین در 5/4% و 3/45%، 59% و 6/13%، 43% و 1/9%، 42% و 1/9% نمونه های مدفوع انسانی و گوشت مرغ به ترتیب تشخیص داده شد. حضور ژن های blaCTX، blaSHV و blaPER در جدایه های گوشت دارای فنوتیپ مقاومتی ESBL و ژن های blaACC، blaFOX و blaCMY-2 در میان 7 سویه گوشت دارای فنوتیپ مقاومتی AmpC با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) مورد تایید قرار نگرفت. شیوع بالایی از اینتگرون های کلاس 1 و 2 در این جدایه ها مشخص شد، که ارتباطی با مقاومت به TS و کلرامفنیکل نشان دادند.

نتیجه گیری: 

این یافته ها عدم ارتباط بین جدایه های گوشت مرغ و انسانی را به دلیل عدم تطابق بین سروگروه های شناسایی شده و فنوتیپ های مقاومت نشان داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
269 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!