بررسی رابطه ی رضایت شغلی با سلامت معنوی در پرستاران شاغل در مراکز درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی کردستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رضایت شغلی به واکنش های شناختی، عاطفی و سنجشی افراد، نسبت به شغل شان اطلاق می گردد. سلامت معنوی به عنوان احساسی درونی و رضایت بخش توام با ارتباطات سازنده با خود و دیگران و وجود متعالی در چهارچوب فرهنگی خاص هر جامعه است که به معنادار کردن زندگی و مرگ می انجامد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط رضایت شغلی و سلامت معنوی در پرستاران بوده است.

مواد و روش ها

روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی در سال 1398 بوده و جامعه ی آماری آن را همه ی پرستاران بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی کردستان تشکیل دادند. در پژوهش حاضر 110 نفر به شیوه ی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه ی سلامت معنوی پولتزین و الیسون (SWBS) و پرسشنامه ی رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی مستقل، پیرسون و آنوا) در نرم افزار SPSS 22 استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت معنوی پرستاران و رضایت شغلی آن ها ارتباط مستقیم و معنی داری وجود داشت (0/05>P). میانگین نمرات سلامت معنوی و رضایت شغلی پرستاران به ترتیب 86/42 و 48/86 بوده و این عدد برای انحراف معیار به ترتیب 18/56 و 14/59 به دست آمد که بیانگر ارزیابی بالاتر از سطح متوسط می باشد. بین نوع استخدام، سنوات خدمت، سن و جنسیت با رضایت شغلی رابطه ای معنی دار وجود داشت (0/05>P).

نتیجه گیری

بین رضایت شغلی و سلامت معنوی، رابطه ای مثبت و معنادار مشاهده شد؛ به طوری که با افزایش ابعاد سلامت معنوی پرستاران، رضایت شغلی آن ها افزایش می یابد؛ لذا مسیولین بهداشتی- درمانی بایستی تصمیمات لازم جهت کنترل عوامل مختلف موثر بر افزایش رضایت شغلی را اخذ نموده و همچنین با ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت، زمینه را برای افزایش دانش و سلامت معنوی کارکنان فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!