آنالیز گیاه Scabiosa olivieri و بررسی خصوصیات ضد میکروبی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مقاومت میکروارگانیسم ها به آنتی بیوتیک ها در حال افزایش است و محققان به فکر جایگزین کردن عوامل ضدمیکروبی موثر و با عوارض جانبی کمتر می باشند. یکی از استراتژی ها، تمرکز بر فعالیت های فیتوشیمیایی با خاصیت ضدمیکروبی است. در حال حاضر محققان، گیاهان مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند که می توانند منبع بالقوه ای برای عوامل مختلف ضدمیکروبی باشند. عصاره ی گونه های Scabiosa دارای خاصیت بالای آنتی اکسیدانی، فلاونوییدی و ترپنی می باشد.

مواد و روش ها

پس از جمع آوری گیاه و آماده سازی عصاره ی متانولی، ابتدا جهت شناسایی ترکیبات فیتوشیمیایی عصاره، آنالیز گاز کروماتوگرافی طیف نگار جرمی (GC/MS) صورت گرفت. سپس توسط روش میکروبراث دایلوشن، حداقل غلظت مهارکنندگیMIC)) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) برای Escherichia coli، Staphylococcus aureus وCandida albicans محاسبه گردید.

یافته ها

آنالیز ترکیبات شیمیایی عصاره، 85 ترکیب را نشان داد که بیشترین آن مربوط به آلفا لینولنیک اسید، پالمتیک اسید، P-xylene و فیتول می باشد. همچنین مقدار MIC برای باکتری های S. aureus ، E. coliو C. albicans، به ترتیب برابر 5/2 ، 25 و mg/ml 50 تعیین گردید. مقدارMBC  نیز برای باکتری های S.aureus و E.coli برابر mg/ml 50 و برای قارچ C.albicans mg/ml 100 به دست آمد. کلیه تستها بصورت دوتایی گذاشته شدند.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد که با توجه به اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی این گیاه، استفاده از عصاره آن می تواند به عنوان جایگزینی با حداقل اثرات جانبی جهت درمان عفونت های رایج و بیماری های التهابی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2222128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!