پیش بینی آلودگی هوای ناشی از ترافیک در راه های برون شهری با مدلسازی آلاینده ازن به روش رگرسیون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه، فاکتورهای آلودگی هوای ناشی از ترافیک به عنوان مخرب محیط زیست طبقه بندی می شوند. با توجه به افزایش شهرنشینی و رشد روز افزون خودروها و تردد و جابه جایی مسافران و شهروندان بین شهرها، بایستی بررسی علمی و عملی بر روی سیستم های حمل و نقل با دخالت علم ریاضی و سیستم های هوشمند، به سمت توسعه پایدار و داشتن هوا و حمل و نقلی سالم حرکت نماید. هدف این مقاله، بررسی اثر پارامترهای ترافیکی حمل و نقل بر آلودگی هوا راه های برون شهری در محور ساری - قایمشهر در استان مازندران با توجه به پارامترهای جوی و آلاینده ازن می باشد.

روش کار

در این تحقیق به تحلیل و مدلسازی غلظت آلاینده ازن در محور برون شهری ساری- قایمشهر پرداخته شد. عوامل تاثیرگذار بر غلظت آلاینده ها، بر پایه آمار ترافیکی و جوی مشخص شده و رابطه بین متغیرهای تردد، سرعت متوسط، میزان بارش، دما، رطوبت، سرعت باد و در نهایت رابطه آنها با میزان آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت و سپس با استفاده از نرم افزار Spss 16 و روش رگرسیون، مدلی ارایه شد که قادر خواهد بود در خیابان های برون شهری غلظت آلاینده ازن را با دقت مناسبی برای سال های آتی تخمین بزند.

یافته ها

با توجه به مدل ارایه شده برای آلاینده ازن، از میان متغیرهای موجود، میزان دما، میزان تردد و سرعت باد، بیشترین اثرگذاری را بر آلاینده ازن دارند. همچنین، نتایج بدست آمده از اعتبارسنجی، میزان موفقیت مدل در تخمین آلودگی را نشان داده است. در این تحقیق، سطح معنی دار بودن رگرسیون، بالای 95 درصد بوده است. همچنین میزان مشارکت 90 درصدی داده ها برای آلاینده ازن در ارایه مدل، حد بسیار مطلوبی بوده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، مدلسازی به روش رگرسیون و استفاده از نرم افزار Spss، برای تخمین آلاینده ازن روش مناسبی می باشد. مدل ارایه شده می تواند در طراحی و احداث راه، باعث کنترل و مدیریت انتشار آلودگی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!