تاثیر طب فشاری بر استرس و اضطراب مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس: یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 استرس و اضطراب در بیماران مالتیپل اسکلروزیس شایع است. عوامل مذکور باعث تشدید بیماری ام اس می شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر طب فشاری بر استرس و اضطراب مبتلایان به ام اس انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده، 106 بیمار مبتلا به ام اس از انجمن حمایت از مبتلایان به ام اس شهر مشهد پس از تکمیل فرم رضایت نامه، پرسش نامه جمعیت شناختی و زیر مقیاس های استرس و اضطراب از DASS-42 را تکمیل کردند. سپس با استفاده از روش پرتاب سکه به صورت تصادفی در دو گروه شم و مداخله قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت یک ماه، روزانه 15 دقیقه نقاط شن من و یین تانگ را فشار دادند. گروه شم 5/2 سانتی متر بالاتر از نقطه شن من و 3 سانتی متر بالاتر از نقطه یین تانگ را فشار دادند. پس از اتمام مداخله، پرسش نامه مجدد تکمیل شد. از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، کای دو، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد.

یافته ها

میانگین نمرات استرس قبل از مداخله بین گروه مداخله (5/80±34/73) و گروه شم (6/42±33/06) و همچنین میانگین نمرات اضطراب قبل از مداخله بین گروه مداخله (6/96±27/09) و گروه شم (6/88±25/31) تفاوت آماری معناداری نداشت (0/05)؛ اما مقایسه تغییرات میانگین نمرات استرس و اضطراب بین دو گروه نشان داد که میانگین نمرات استرس و اضطراب در گروه مداخله به طور معناداری کاهش بیشتری نسبت به گروه شم داشتند (0/05>P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد می توان از طب فشاری در کنار سایر مداخلات درمانی و دارویی به منظور کاهش استرس و اضطراب بیماران مبتلا به ام اس بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 283
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!