رضایت مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یک بیمارستان منتخب نظامی در سال 1398: مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارایه خدمات مطلوب می تواند به رسالت خود یعنی تامین سلامت افراد جامعه اقدام نماید و راه ارزیابی این نظام، ارزیابی خدمات آن است. برای ارزیابی خدمات بهداشتی درمانی، دستیابی به نقطه نظرهای بیماران بعنوان یک منبع قابل اطمینان می تواند مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مطالعه تعیین رضایت مندی بیماران از خدمات ارایه شده در یکی از بیمارستان منتخب نظامی بود.

روش ها

در این مطالعه مقطعی 230 نفر از بیماران ترخیص شده از یک بیمارستان نظامی به روش نمونه گیری در دسترس، در سال 1398 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه رضایتمندی بیماران بود که روایی و پایایی آن تایید شد. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو بخش بهداشتی-درمانی با 21 سوال و سه بعد بهداشت و نظافت، خدمات پرستاری و خدمات پزشکان و بخش غیردرمانی با 27 سوال و 6 بعد پذیرش، برخورد کارکنان، تغذیه، رفاهی، تسهیلاتی، مسایل شرعی- اعتقادی و ترخیص مورد ارزشیابی قرار می دهد.

یافته ها

به طور کلی رضایت بیماران از بخش های درمانی 81/05 درصد و در بخش غیردرمانی 78/58 درصد بود. در بخش درمانی رضایت مندی از خدمات بهداشت و نظافت و خدمات پرستاران (رضایتمندی عالی) بالاتر از رضایت از خدمات پزشکان (رضایتمندی خوب) و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایت مندی (عالی) و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایت مندی (رضایتمندی خوب) را دارا بودند. در بین متغیرهای دموگرافیک، تنها سن بیمار با رضایت مندی ارتباط معنادار آماری داشت (03/0P=).سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری، نوع بخش بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی داری با رضایت مندی نداشتند (23/0P=).

نتیجه گیری

با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی و درصد نارضایتی بالاتر به خصوص در زمینه امکانات و تسهیلات رفاهی، تخصیص امکانات رفاهی بیشتر به بیماران، بهبود شرایط اتاق های بستری و تجهیز بیمارستان از مهمترین مواردی است که می توان جهت جلب رضایت بیماران به آنها توجه ویژه مبذول داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
853 تا 863
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!