ارزیابی ساختار عاملی مقیاس فارسی مقابله با استرس کوتاه شده کارور در دانشجویان دانشگاه بیرجند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقابله در برابر استرس یکی از مهم ترین حوزه های پژوهش در روان شناسی سلامت است. انجام پژوهش در این راستا مستلزم وجود ابزاری با ویژگی های روان سنجی پرقدرت و رواسازی در فرهنگ ایرانی است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار عاملی پرکاربردترین مقیاس خلاصه شده یعنی فرم کوتاه مقابله کارور بود.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه مقطعی و روش شناختی از نوع آزمون سازی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1397-1398 دانشگاه بیرجند بودند. نمونه گیری به روش در دسترس بود. شرط ورود به پژوهش تجربه یک استرس در خلال حداقل شش ماه گذشته بود. پس از کسب نمره متوسط یا زیاد در میزان استرس ادراک شده، 629 دانشجو فرم 28 سوالی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نسخه 15 نرم افزار SPSS و نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی به منظور تعیین ساختارعاملی پرسش نامه انجام شد. به منظور تایید عوامل به دست آمده از تحلیلی عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی از طریق بازآزمایی و همسانی درونی انجام شد.

ملاحظات اخلاقی: 

این مطالعه بخشی از پایان نامه دکتری است که با کد اخلاقIR.UM.REC. 3/50099 در دانشگاه فردوسی مشهد به ثبت رسیده است. قبل از ورود به پژوهش رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان کسب شد.

یافته ها

پس از تایید روایی صوری و محتوایی به صورت کمی و کیفی، نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی پس از چرخش واریماکس نشان داد 139/55 درصد از واریانس کلی توسط هشت عامل اول با ارزش ویژه بالاتر از یک تبیین شده اند. اما در تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول دو عامل چهار و هفت به دلیل عدم قدرت کافی در تبیین متغیرهای مکنون حذف شدند و نهایتا شاخص های نیکویی برازش RMSEA ,PNFI, GFI, IFI, CFI, AGFI، برازندگی ساختار شش عاملی با داده ها را تایید کردند. پایایی ابزار با روش همسانی درونی (0/73=α) و بازآزمایی (0/59=r) نیز مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

فرم کوتاه شده شش عاملی ترجیح اعمال مقابله ای کارور، از روایی و پایایی مطلوب در نمونه دانشجویی برخوردار بود و می توان از این ابزار در مطالعات حوزه روان شناسی سلامت بهره جست.

زبان:
فارسی
صفحات:
472 تا 487
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!