اثر دونپزیل و هیوسیاموزید بر بهبود حافظه فضایی در رت های مبتلا به آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی ازبین برنده اعصاب است که به مرور حافظه و مهارت های شناختی را تخریب می کند. در این بیماری تجمع بتا آمیلویید، استرس اکسیداتیو، نقص در سیستم کولینرژیک و التهاب منجر به مرگ نورون ها و نهایتا انحطاط مغزی می شود. دونپزیل و هیوسیاموزید دارای تاثیرات مهاری بر این عوامل بیماری زا هستند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر این دو ترکیب بر حافظه و یادگیری موش های صحرایی آلزایمری بود.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر، شصت رت نر نژاد ویستار با سن تقریبی هفت هفته در گروه های کنترل (آب و غذای معمولی دریافت کردند)؛ PBS (تحت عمل جراحی قرار گرفته و PBS دریافت کردند)؛ آلزایمر اول (تحت عمل جراحی آلزایمری، بتا آمیلویید دریافت کردند)؛ آلزایمر دوم (پس از جراحی آلزایمری روزانه یک سی سی نرمال سالین دریافت می کردند) و گروه های تیمار که پس از آلزایمری شدن به مدت 28 روز، روزانه 10 میلی گرم بر کیلوگرم هیوسیاموزید (گروه هیوسیاموزید) و 4 میلی گرم بر کیلوگرم دونپزیل (گروه دونپزیل) به صورت گاواژ دریافت کردند، تقسیم شدند. برای ارزیابی یادگیری و حافظه از آزمون ماز آبی موریس استفاده شد. داده ها توسط آزمون آنالیز آماری وان وی آنووا (One way) و آزمون Post Hoc (پست هاک) بررسی شدند.

ملاحظات اخلاقی: 

مجوز تحقیق توسط کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با کد IR.IAU.SRB.REC 1397.057 صادر شد.

یافته ها

تزریق بتا آمیلویید موجب آسیب بسیار به حافظه شد. گروه های تیمار با هیوسیاموزید و دونپزیل نسبت به گروه آلزایمری، زمان و مسافت کمتری را برای یافتن سکوی پنهان سپری کردند (001/P<0) و در مرحله یادآوری که قبلا سکوی پنهان قرار داشت نیز زمان بیشتری را در ربع محلی گذراندند (001/P<0).

نتیجه گیری

 تیمار با هیوسیاموزید و دونپزیل موجب بهبود حافظه فضایی در موش های آلزایمری می شود. به نظر می رسد این ترکیبات در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر نقش بارزی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
524 تا 539
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!