طراحی الگوی شایستگی مدیران حفاظت از شخصیت ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انتخاب و انتصاب مدیران شایسته از مهم ترین موضوعات سازمانی بوده و برای تشخیص و برگزیدن شایسته ترین افراد نیاز به معیارهایی است تا افراد واجد شرایط و بالیاقت، تصدی پست های سازمانی را بر عهده بگیرند. هدف پژوهش حاضر تعیین الگو و مشخص کردن مولفه ها و شاخص های شایستگی مدیران در حیطه فعالیت حفاظت از شخصیت های ناجا است.

روش شناسی: 

این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی-هم بستگی و از گونه روش پژوهش کمی است. روش گردآوری داده ها میدانی و کتابخانه ای و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه و اسناد و مدارک است. جامعه آماری پژوهش کارکنان ناجا بوده و نمونه آماری کارکنان حفاظت اطلاعات بوده و 30 نفر به روش نمونه گیری غیرتصادفی-هدفمند از میان خبرگان برای طراحی مدل و 156 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده با فرمول کوکران برای آزمون مدل انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از از نرم افزار لیزرل 5/8 استفاده شده است.

یافته ها:

 یافته های پژوهش نشان داد در مدل شایستگی حفاظت از شخصیت ها پنج شایستگی: سازماندهی، ارتباطی، فنی و تخصصی، رفتاری و روانی و ادارکی وجود دارد و هر کدام از این شایستگی ها دارای مولفه های ویژه خود بوده و جمعا دارای 27 مولفه است.

نتیجه گیری: 

مولفه شایستگی سازماندهی با شش شاخص، مولفه شایستگی ارتباطی با چهار شاخص، مولفه شایستگی فنی - تخصصی با چهار شاخص، مولفه شایستگی رفتاری - روانی با هشت شاخص، مولفه شایستگی ادراکی با پنج شاخص شناسایی شدند. در شایستگی سازماندهی موثرترین مولفه با بار عاملی 96/0 و شایستگی ادراکی کم اثرترین مولفه با بار عاملی 69/0 در الگوی حفاظت از شخصیت ها دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!