اثر سد تنگ حمام بر روی زیستگاه آهوی ایرانی (Subgutturosa Gazella Subgutturosa) در منطقه شکارممنوع قراویز (استان کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سدها یکی از بزرگ ترین ساخته های دست بشر هستند که چرخه هیدرولوژی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. درمجموع می توان تاثیر آن ها را به دودسته مثبت و منفی تقسیم نمود. آشکارسازی تاثیر این سازه ها بر روی زیستگاه حیات وحش، یکی از جنبه های مهم توسعه محسوب می شود. سد مخزنی تنگ حمام واقع در غرب استان کرمانشاه و شهرستان سرپل ذهاب دارای اثرهایی بر روی زیستگاه آهوی ایرانی (Gazella S.Subgutturosa) است. ازاین رو، این مطالعه به منظور کمی سازی این اثرها روی زیستگاه گونه مذکور انجام گرفته و اثر مثبت و منفی آن با تاثیر بر روی تراکم پوشش گیاهی و مطلوبیت زیستگاه، بررسی شده است. مطلوبیت زیستگاه با استفاده از روش آنتروپی بیشینه انجام گرفت. از حد آستانه TSS برای ایجاد نقشه های باینری استفاده شد. کمی سازی اثر بر روی پوشش گیاهی نیز با استفاده از میانگین شاخص تراکم پوشش گیاهی (NDVI) سال های 2014 تا 2019 در فواصل مختلف بین صفر تا 500 متری از پهنه های آبی انجام گرفت. درمجموع از سال 2014 تا 2019، مساحت زیستگاه های زیرپوشش آب در محدوده موردمطالعه افزایش پیدا کرده است. در صورت افزایش پهنه های آبی در سال های آتی، لکه های مرکزی منطقه و ارتباط با کشور عراق تهدید می شوند؛ اما اثر بر تراکم پوشش گیاهی، حاکی از افزایش میانگین شاخص تراکم در فواصل مختلف تا 500 متر نسبت به سد است. نتایج نشان داد که در شرایط فعلی، سد دارای اثر مثبت بیشتری است اما این افزایش آب پشت سد در آینده، اثر مثبت برای آهوان منطقه نخواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2234474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!