تحلیل پسامدرنیسم چندجانبه ی رمان «صورتک های تسلیم» با تاکید بر فراداستان تاریخ نگارانه
داستان های پسامدرنیستی به نوع خاصی از داستان های معاصر اطلاق می شوند؛ این نوع داستانی از گرایش های متنوعی تشکیل شده است که اگرچه در کلیات دارای اهداف مشترک هستند؛ تفاوت های قابل تاملی با یکدیگر دارند که باعث می شود تحت عناوین گوناگونی مانند: داستان های سایبرپانک، ریالیسم جادویی، فراداستان، فراداستان تاریخ نگارانه و... شناخته شوند. داستان های پسامدرن با گرایش به سمت یکی از این جوانب نگاشته می شود؛ اما پژوهش حاضر در صدد بررسی یکی از رمان های فارسی به نام «صورتک های تسلیم» اثر محمد ایوبی است که ویژگی های پسامدرنیستی موجود در آن چند جانبه و بر مبنای گرایش های متنوع این نوع داستانی نگاشته شده است. بخش هایی از این رمان را می توان در مکتب ریالیسم جادویی گنجاند؛ از سویی این رمان یک اثر فراداستانی است و از سوی دیگر با رویکردی که نسبت به تاریخ برمی گزیند می تواند یک اثر فراداستان تاریخ نگارانه نیز به شمار آید. پژوهش حاضر با اشاره به ویژگی های ریالیسم جادویی و ماهیت فراداستانی اثر با تکیه بر یکی از وجوه داستان های پسامدرنیستی که بر مبنای تحریف تاریخ و به سخره گرفتن آنچه واقعیت های تاریخی خوانده می شود نگاشته شده است. این پژوهش با تاکید بر نظریات لیندا هاچن به بررسی رمان صورتک های تسلیم پرداخته است. بر مبنای این پژوهش، ویژگی هایی مانند: آشکارسازی تکنیک های داستانی، تکثر زاویه ی دید، راوی غیر قابل اعتماد، تاریخ مجعول، زمان پریشی، بینامتنیت، آیرونی و... در این رمان وجود دارد که با بی اعتبار نشان دادن تاریخ به مقابله با گفتمان های مسلط تاریخی بر می خیزد و وجه فراداستان تاریخ نگارانه را در اثر بسیار پررنگ نشان می دهد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.