مقایسه صحت تشخیص آپاندیسیت حاد در بیماران آپاندکتومی شده در بیمارستان شهید بهشتی قم با استانداردهای جهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف  :

دقت و صحت تشخیص آپاندیسیت حاد به میزان 85 درصد، مورد توافق قرار گرفته است. بر این اساس و با توجه به اینکه آپاندکتومی، یکی از عمل های جراحی شایع در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی قم است، برآن شدیم تا با این مطالعه به مقایسه صحت تشخیص آپاندیسیت حاد و مقایسه آن با استاندارد توافقی در بیماران تحت عمل آپاندکتومی در این مرکز بپردازیم.

مواد و روش ها :

این مطالعه مقطعی گذشته نگر، در بیمارستان شهید بهشتی قم انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. اطلاعاتی شامل جنس و سن و همچنین تشخیص پاتولوژی بیماران و عوارضی چون گانگرن و پرفوریشن آپاندیس وارد چک لیست شدند و با نرم افزار  spssتجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها :

در مطالعه حاضر250 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند، 167 نفر (66/8 درصد) مرد و 83 نفر (33/2 درصد) زن بودند. میانگین سنی بیماران آپاندیسیت حاد، معادل 23 سال بود و افراد با سایر تشخیص ها میانگین سنی 21 سال داشتند. همچنین نفر 167 (66/8 درصد) آنها مرد و تنها83 نفر (33/2 درصد) زن بودند. در این تحقیق از بین250 بیماری که با تشخیص آپاندیسیت حاد تحت عمل آپاندکتومی قرار گرفتند 194 نفر معادل 77/6 درصد در پاتولوژی هم تشخیص آپاندیسیت حاد را داشتند و 56 نفر معادل 22/4 درصد تشخیص دیگری داشتند. تشخیص آپاندیسیت حاد در زنان 45/5 درصد و در مردان 44/6 درصد بود که تفاوت چندانی نداشت.

نتیجه گیری :

با توجه به این یافته ها و کمتر بودن صحت تشخیص آپاندیسیت نسبت به استاندرد توافقی می توان نتیجه گرفت تعدادی از عمل های آپاندکتومی انجام شده خصوصا آپاندکتومی در زنان، غیرضروری بوده است. لازم است پیش از عمل، بررسی دقیق تری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
692 تا 697
لینک کوتاه:
magiran.com/p2235810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!