فراوانی هلیکوباکترپیلوری در بافت لوزه و آدنوئید بیماران آدنوتانسیلکتومی شده با تست اوره آز سریع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هلیکوباکترپیلوری باکتری گرم منفی میکروآیروفیلیک است که با استفاده از فاکتورهای خود مانند اوره آز، کاتالاز و لیپاز در مخاط معده و دیودنوم کلونیزه می شود. در حالی که معده بعنوان مخزن اصلی این باکتری در نظر گرفته می شود، بافت های دیگر نظیر حلقه والدیر، کیسه صفرا، لثه، ضایعات دهانی و پلاک دندانی نیز به عنوان مخازن بالقوه معرفی شده اند. مطالعات جدید، بافت آدنوتانسیلار را مستعد کلونیزاسیون هلیکوباکتر پیلوری معرفی می کند اما نتایج به دست آمده بسیار متناقض است. بنابراین در مطالعه حاضر ما سعی کردیم تا وجود این باکتری را در این بافت ارزیابی کنیم.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه مقطعی که از مهر سال 1396 تا مهر 1397 صورت گرفت، موارد اندیکاسیون جراحی آدنوتانسیلکتومی فاقد سابقه مصرف آنتی بیوتیک و بیسموت در دو هفته اخیر، وارد مطالعه شدند. نمونه های 2 تا 5 میلیمتر، در ویالی پرشده تا نصف از محلول کیت آزمایش اوره آز وارد شدند. تغییر رنگ محلول  از رنگ زرد به رنگ ارغوانی نتیجه مثبت  و عدم تغییر رنگ پس از حداکثر یک ساعت، نتیجه منفی ثبت شد.

نتایج

درمجموع 114 نمونه از 64 بیمار بدست آمد که 63 نمونه لوزه و 51 نمونه آدنویید بود. در 5 نمونه (تماما بافت های برداشت شده از تانسیل)، تست اوره آز مثبت (%4.4) و 109 نمونه دیگر (95.6%) منفی شد. ارتباط معناداری بین نتیجه تست اوره آز با نوع بافت (P= 0.063) ، علت انجام جراحی (P=0.65) و سن (P=0.07)  مشاهده نگردید.

نتیجه گیری: 

نتایج ما نشان دهنده ی کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری در بافت آدنوتانسیلار با فراوانی %4.4 می باشد و به عبارت دیگر 5 بیمار از 64 بیمار (7.8%) دچار کلونیزاسیون بافت لوزه با هلیکوباکترپیلوری بودند که مقدار کمی را نشان می داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2237687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!