شیوع عوامل زمینه ای تهدیدکننده سلامت در بیماران دیابتی شهر زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت یکی از بیماری های مزمن و شایع ترین بیماری متابولیک در انسان بوده و ارتباط نزدیکی با بسیاری از بیماری های ناتوان کننده دارد. هدف از این مطالعه تعیین شیوع عوامل خطر بیماری های مزمن غیرمسری در بیماران دیابتی شهر زاهدان بود.

مواد و روش ها: 

این مطالعه توصیفی بر روی 270 بیمار مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان زاهدان به روش آسان و در دسترس در سال 97-1396 انجام شد. شاخص های اندازه گیری شامل چهار چک لیست الف) ثبت آخرین اطلاعات تست های آزمایشگاهی موجود در پرونده بیمار، ب) چک لیست محقق ساخته به منظور جمع آوری اطلاعات دموگرافیک افراد بر اساس اهداف مطالعه ج) چک لیست  مصرف سیگار و الکل و  فرم کوتاه پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی IPAQ بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-v19 و با روش های آمار توصیفی پردازش شد.

نتایج

بر اساس نتایج اکثر افراد مورد مطالعه زن 203 نفر (75.2 %) و در محدوده سنی بین 40 تا 60 سال 161نفر (59.6 %) بودند. 40.7 درصد از بیماران بی سواد بودند. اکثر افراد مورد پژوهش (93.3 %) مبتلا به دیابت نوع دو بودند. 28 نفر (10.3 %) مصرف کننده سیگار و یا قلیان و 11 نفر (4.0 %) مصرف کننده مواد مخدر بودند. 40 نفر (8/14 %) از بیماران دارای فشار خون بالاتر از 140 میلی متر جیوه بودند. طبق اظهارات بیماران هیچ کدام سابقه مصرف الکل نداشتند.

نتیجه گیری:

 یافته های پژوهش نشان داد که عوامل تهدیدکننده سلامت در بیماران دیابتی در حال افزایش می باشد. لذا لازم است مداخلاتی در جهت تغییر شیوه زندگی انجام شود. از آنجایی که مشکلات مزمن بیماری دیابت قابل پیشگیری و درمان است، لزوم آموزش صحیح و ارتقای سطح دانش بیماران نسبت به بیماری و عوارض آن به همراه مراقبت های لازم و غربالگری با دقت بیشتر و تشخیص زود هنگام دیابت توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2237692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!