جنگ های پلوپونزی و تاثیر آن در شیوع بیماری طاعون در آتن 431 تا 404 قبل از میلاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال 431-404 ق.م. در یونان باستان، شاهد درگیری و جنگ داخلی هستیم. از یک‌‌سو، اتحادیه پلوپونزی با همراهی اسپارت و از سویی‌دیگر اتحادیه دولت شهر‌های آتن و متحدانش رو‌به‌روی هم قرار داشتند. شاید دلیل این جنگ‌های داخلی را بتوان در شکوه و عظمت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی آتن در مقایسه با سایر دولت شهر‌ها دانست. احتمالا سلطه و برتری آتن در دریا نیز از عوامل زمینه‌ساز برای شعله‌ور‌شدن آتش جنگ داخلی خانمان‌سوز در یونان، بود. هم‌زمان با جنگ‌های پلوپونزی در ایران، اردشیر اول (465-424 ق.م.) جانشین خشایارشا شده بود و او از اسپارت حمایت می‌کرد. شاهنشاه هخامنشی، سیاست تفرقه و ایجاد اختلاف بین دولت شهر‌های یونان را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده بود. باید خاطر‌نشان ساخت که جنگ داخلی یونان با فتح قاطعانه اسپارت و تسلیم آتنی‌ها در سال 404 ق.م. به پایان رسید. هدف ما از این نوشتار بررسی طاعون سال 430 و 429 ق.م. در خلال مرحله اول جنگ‌های داخلی یونان میان سال‌های 431-421 ق.م. است.

مواد و روش‌ها

روش به کار گرفته شده در این پژوهش، روش کتابخانه ای و پژوهشی تاریخی (Historical Research) میباشد و با نگاهی تاریخ‌محور شیوهای است که در علوم انسانی رایج است، به نقد و بررسی جنگ‌های پلوپونزی و تاثیر آن در شیوع بیماری طاعون در آتن 431 تا 404 ق.م. خواهیم پرداخت.

یافته‌ها

شیوع طاعون آتن از جمله مهم‌ترین بیماری‌های شایع در دوران یونان باستان بوده است و تلفات بسیاری بر جای گذاشت. در این مقاله جنبه‌های گوناگون این بیماری را به کمک منابع تاریخی، تحقیقات جدید و مقالات علمی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نتیجه‌گیری

شیوع طاعون آتن که برخی آن را از مصر می‌دانند و برخی سرچشمه شرقی برای آن قایل‌اند. در‌‌ هر‌ حال، صدمات این بیماری مسری و وحشتناک که باعث از بین رفتن تعداد زیادی از سکنه آتن شد، حاکی از اهمیت موضوع است. ظهور بقراط و درمان بیماری طاعون را باید پایان شیوع این بیماری بدانیم.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2239959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!