بررسی مقایسه ای خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی عصاره اتانولی و اسانس گیاه نعناع آبی (Mentha aquatica L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بررسی اثرات آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس ها و عصاره های گیاهی، ازنظر کاربرد آن در فرآوری مواد غذایی، داروسازی و طب سنتی دارای اهمیت می باشد. گیاه اوجی یا نعناع آبی، یکی از گونه های مهم خانواده نعناع بوده و توزیع گسترده ای در مناطق شمال ایران دارد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی مقایسه ای خصوصیات آنتی اکسیدانمی و ضد باکتریایی عصاره و اسانس گیاه نعناع آبی بود.

مواد و روش کار:

 برای تعیین محتوای تام فنولی اسانس و عصاره از روش فولین سیوکالتو و نیز ظرفیت آنتی اکسیدانی با روش فعالیت رادیکال های آزاد DPPH و ABTS اندازه گیری و با آنتی اکسیدان سنتزی BHT مقایسه شد. درنهایت فعالیت ضد میکروبی در قالب حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) و به روش میکرودایلوشن موردسنجش قرار گرفت.

یافته ها: 

محتوای فنلی تام برای عصاره و اسانس به ترتیب 10/231 و 3/23 میلی گرم اسیدگالیک بر گرم بود که اختلاف معنی داری با همدیگر داشتند (p<0.05). در تست درصد بازدارندگی رادیکال های آزاد (DPPH و ABTS)، عصاره اثر مهارکنندگی بیشتری داشت (p<0.05). حداقل غلظت مهارکنندگی اسانس در مقابل لیستریا مونوسایتوژنز، استافیلوکوکوس اوریوس، اشریشیا کلای و سالمونلا تیفی موریوم به ترتیب 12/5، 12/5، 5/2 و 5/2 mg/ mL-1 و حداقل غلظت کشندگی به ترتیب 10، 10، 12/5 و 12/5  mg/ mL-1بودند که اختلاف معنی داری بین باکتری های گرم مثبت و منفی مشاهده نشد (p>0.05)..

بحث و نتیجه گیری: 

این مطالعه حاکی از آن بود که عصاره اتانولی باوجود بالا بودن قدرت آنتی اکسیدانی، اثرات ضد میکروبی چندانی نشان نداد. در مقایسه اسانس روغنی آن بر روی باکتری های موردمطالعه موثر بود. بر اساس نتایج این تحقیق می توان با ترکیب اسانس و عصاره اوجی جهت رسیدن به یک ترکیب با قدرت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دست یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
863 تا 873
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!