مدلسازی پیامد انتشار گاز متان در یکی از جایگاه های سوختCNG استان اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از ضروری ترین مراحل برای بهبود سطح ایمنی در واحد های موجود یا در حال طراحی ارزیابی پیامد خطرات حریق و انفجار می باشد. هدف از این مقاله بررسی مدل  انتشار گاز طبیعی فشرده و محدوده گسترش آسیب افراد و تجهیزات در اطراف این جایگاه است. در این مطالعه، به بررسی اینکه آیا فواصل ایمن این جایگاه نسبت به محیط اطرافش رعایت شده است یا خیر پرداخته شده است.

روش بررسی

در این مقاله، مدلسازی پیامدهای آتش و انفجار در جایگاه سوخت CNG واقع در استان اصفهان با استفاده از نرم افزار ALOHA انجام شد. در این مطالعه به 6 سناریو پرداخته شد و تنها سناریوهایی شبیه ساری شدند که دارای شاخص ریسک نامطلوب و غیر قلبل قبول بودند.در این مدل سناریوهای مختلف ناشی از ایجاد سوراخ با قطر0/03 متر و شکاف با طول 0/2 و عرض 0/01 متر رو ی مخزن تحت فشار مورد بررسی قرار گرفت

یافته ها

مشاهده گردید محدوده ابر بخار سمی تا فاصله 55 متری در غلظت ppm 65000 قرار دارد و در صورت ایجاد شکاف، این محدوده در این غلظت تا فاصله66 متری افزایش پیدا میکند. محدوده ابر بخار قابل اشتعال برای سوراخ تا فاصله89 متری می باشد ولی برای شکاف تا فاصله107 متری است. هم چنین میزان تشعشع حرارتی ناشی از آتش فورانی تا فاصله 25 متری برای سوراخ ایجاد شده kw/sqm 10می باشد اما برای شکاف تا فاصله35 متری میزان تشعشع حرارتی kw/sqm10 می باشد.

نتیجه گیری

  خطرناک ترین سناریو با توجه به نمودارهای خروجی، تابش حرارتی Jet fire فورانی می باشد که علاوه بر جایگاه CNG، منطقه پارکینگ شهرداری را درگیر می کند؛ ضمنا تابش حرارتی ناشی از شکاف نسبت به سوراخ محدوده بیشتری را درگیر می کند. از جمله راهکارهای موثر جهت جلوگیری از تلفات جانی و مالی، اقدامات کنترلی پیشگیری کننده و همچنین انتخاب کردن طراحی مناسب حین تاسیس جایگاه و ادغام ایمنی برای پرسنل، تجهیزات و متعلقات است که به کمک آن می توان انواع ریسک فاکتورهای مربوطه را شناسایی و پیشگیری  کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!