بررسی ارتباط بین فرهنگ ایمنی با برخی از متغیرهای جمعیت شناختی در کارکنان شرکت داروسازی ابوریحان تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از روش های قطعی درکاهش حوادث شغلی در میان کارگران ارتقاء فرهنگ ایمنی آنان  می باشد. با توجه به اینکه شرکت داروسازی ابوریحان از شرکت های نمونه و برگزیده کشور در امر داروسازی می باشد؛ با استناد بر شواهد و مدارک مستند و همچنین جمع آوری اطلاعات از منابع معتبر، در زمینه بررسی فرهنگ ایمنی کارکنان تحقیق ذیل به عمل آمد.

روش بررسی

این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان(400نفر) می باشد. گروه نمونه این تحقیق شامل 135 نفر بود و از کل جامعه آماری به طورتصادفی انتخاب گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و اطلاعات مورد نظر از طریق تکمیل پرسشنامه های اطلاعات فردی- شغلی، فرهنگ ایمنی بدست آمد. ضریب اعتبار و روایی پرسشنامه فرهنگ ایمنی توسط چند تن از متخصصان تایید گردید. روش های آماری بکارگرفته شده عبارتند از:  آمارتوصیفی (جهت نمایش جداول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی.

یافته ها

یافته های این تحقیق نشان داد فرهنگ ایمنی در کارکنان شرکت، بالاتر از حد متوسط بوده و بین متغیر فرهنگ ایمنی با محل فعالیت و میانگین حقوق رابطه معنادار (α=0/05) وجود دارد اما بین فرهنگ ایمنی با جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سابقه کار، عنوان شغلی، آموزش و سن رابطه معناداری از نظر آماری مشاهده نمی شود. همچنین جدول تحلیل واریانس نتایج ضریب تعیین رگرسیون تاثیر متغیر های جمعیت شناختی را تایید می کند.

نتیجه گیری

توان پیش بینی سطح فرهنگ ایمنی از طریق جنسیت، وضعیت تاهل، آموزش، تحصیلات، سابقه کار، عنوان شغلی، محل فعالیت و سن وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!