ارزیابی میزان تاثیر واکسن BCG تلقیح شده در بدو تولد با اندازه گیری اسکار BCG ایجاد شده و انجام تست توبرکولین سه ماه بعد از واکسیناسیون در بیمارستان طالقانی شهر اراک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

واکسنB.C.G  با قدمت 79 ساله همچنان بیش ترین واکسن مصرفی در دنیاست. در سال 1993 میلادی به طور متوسط 85 درصد کودکان در دنیا این واکسن را دریافت کرده اند. مصونیت زایی و تاثیر واکسن در مطالعات مختلف بین 2 تا 83 درصد متفاوت گزارش شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان تاثیر واکسیناسیونB.C.G  در دروه نوزادی صورت گرفت، در 794 شیرخوار واکسینه شده با B.C.G  در بدو تولد، سه ماه پس از واکسیناسیون قطر اسکارB.C.G  اندازه گیری و سپس تست توبرکولین با محلول 5 واحدی PPD  انجام شد. این مطالعه از آذرماه 1377 لغایت تیر ماه 1378 در زایشگاه طالقانی شهر اراک انجام گرفت. قطر اسکارB.C.G  در 96 درصد موارد بیش تر یا مساوی 3 میلی متر (اسکار مثبت) و در 4 درصد موارد کم تر از 3 میلی متر بوده است. پاسخ تست توبرکولین در 309 نفر (29%) کم تر از 5 میلی متر (منفی) و در 436 نفر (55%) بین 9-5 میلی متر (مشکوک یا مثبت واکسینال) و در 49 نفر (6%) بیش تر یا مساوی 10 میلی متر مثبت بود. در این مطالعه بین اندازه اسکار B.C.G  و شدت پاسخ تست توبرکولین رابطه اماری معنی دار وجود داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2241013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!