بررسی تظاهرات بالینی و میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید 19 دارای بیماری زمینه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع کرونا ویروس جدید (Covid-19) در اواخر دسامبر 2019 از ووهان چین باعث ایجاد تهدیدات بهداشتی بزرگی برای سلامت عمومی جهانی گردید. از آنجایی که بیماران دارای فشار خون بالا، دیابت و اختلالات قلبی عروقی از گروه های اصلی در معرض خطر ابتلا برای بیماری Covid-19 هستند؛ این مطالعه ارتباط بین شدت بیماری، تظاهرات بالینی و میزان مرگ و میر را در این بیماران در مقایسه با دیگر افراد مبتلا به بیماری کرونا ویروس بررسی کرده است.

مواد و روش ها

این مطالعه بر روی 1408 بیمار بستری مبتلا به Covid-19 در بیمارستان های گلستان، هاجر، خانواده و بعثت شهر تهران انجام شد. داده های مورد نیاز از قبیل شدت بیماری، تظاهرات بالینی و میزان مرگ و میر در بیماران دارای اختلالات زمینه ای با دیگر بیماران گردآوری و به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. ضریب اطمینان برای تمامی آزمون ها 95 درصد و سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.

ملاحظات اخلاقی

اصول اخلاقی در نگارش مقاله، طبق دستور العمل کمیته بین المللی اخلاق نشر (Cope) و رعایت منشور اخلاقی نشریات و بر اساس کد اخلاق IR.ajaums.rec.1399.091 رعایت شده است.

یافته ها

در این مطالعه 912 آقا (64/8 درصد) و 496 خانم (35/2 درصد) شرکت داشتند. دامنه ی سنی بیماران از 18 تا 98 سال متغیر و میانگین سن بیماران 57/8 سال بود. 39/2 درصد سابقه ی مصرف سیگار داشتند. 27 درصد از بیماران اینتوبه شدند و 21/9 درصد از بیماران فوت کردند. میزان اکسیژن خون 53/7 درصد از بیماران از 93 میلی گرم در دسی لیتر کمتر بود. 1/36 درصد از بیماران سابقه فشارخون بالا، 24/1 درصد دیابت و 21/7 درصد سابقه ی بیماری قلبی عروقی داشتند.

نتیجه گیری

شدت بیماری و تظاهرات بالینی و میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در زیر گروه های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا نسبت به سایر افراد مبتلا به بیماری کرونا ویروس دارای اختلاف معنی داری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2241207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!