ارزیابی موانع عوامل جریان دانش در کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف اصلی این پژوهش رتبه بندی کتابخانه های دانشگاهی براساس مدل بلوغ مدیریت دانش است.

روش شناسی: 

روش پژوهش حاضر ترکیبی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی در مرحله اول 184 نفر از مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها و در مرحله دوم، 35 نفر از اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی که از بین پاسخ دهندگان مرحله اول انتخاب شدند حضور داشتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود.

یافته ها

در سنجش اهمیت آزمون فریدمن ابعاد جریان دانش با ابعاد دیگر جریان دانش، میانگین رتبه ی بعد عوامل مدیریتی 72/5، بعد منبع دانش 17/5، عوامل سازمانی 67/4، عوامل زمانی 37/4، عوامل کانال های ارتباطی 22/4، عوامل فردی 21/4، عوامل فنی 92/3 و بعد ویژگی های دانش 72/3 می باشد. در رتبه بندی کتابخانه ها با سطوح بلوغ مدیریت دانش، نشان داد که در سطح توسعه؛ بعد عوامل مدیریتی و فردی، در سطح استانداردسازی؛ بعد ویژگی های دانش و کانال های ارتباطی، در سطح بهینه سازی؛ بعد منبع دانش و در سطح نوآوری؛ بعد عوامل سازمانی و عوامل زمانی دارای موانع می باشند. برای ویژگی های دانش و کانال های ارتباطی مرحله استانداردسازی از بین مراحل جریان دانش ملموس تر می باشد. برای منبع دانش، عوامل سازمانی و عوامل فنی بیشترین مانع در سطح چهارم یعنی بهینه سازی مشاهده می گردد.

نتیجه گیری

پژوهش حاضر تنگناهای موجود و میزان موانع در هر سطح از سطوح مدیریت دانش را در کتابخانه های دانشگاهی مشخص می کند. عوامل و شاخص های لازم برای هریک از گام ها را برای گام بعدی معین می کند. این کمک شایانی است، برای مدیران تا بتوانند برای رفع موانع مدیریت دانش از آن استفاده نمایند. اما نکته مهم این است که همه موانع عوامل جریان دانش را نمی توان یکباره برطرف نمود، یا برای همه آن ها یک برنامه اجرایی طراحی کرد، چون که مطمینا این موانع در طول عمر سازمان و عوامل مختلف ایجاد شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!