ارزیابی ریسک و تحلیل پیامد حریق و انفجار در یک مخزن وینیل کلراید با استفاده از نرم افزار PHAST

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آتش‌سوزی و انفجار از مهم‌ترین و رایج‌ترین پیامدهای ناگوار رهایش مواد شیمیایی به شمار می‌روند. هدف این مطالعه ارزیابی ریسک و تحلیل پیامد حریق و انفجار در یک مخزن وینیل کلراید با استفاده از نرم‌افزار PHAST بود.

روش بررسی

در این مطالعه کاربردی، حریق و انفجار ناشی از 16 سناریوی رهایش مواد با استفاده از برنامه نرم‌افزاری PHAST 7.11 بررسی شد. دما، فشار، حجم و شکل مخزن به ترتیب 70 درجه سانتی‌گراد، 9 بار، 3600 مترمکعب و کروی بود. طبقه‌بندی شرایط جوی بر پایه جدول پاسکوییل انجام شد. درصد مرگ‌ومیر و شعاع خطر در هر یک از سناریوها محاسبه و تحلیل شد.

یافته‌ها

کمترین (11متر) و بیشترین (79متر) شعاع تحت تاثیر موج فشار ناشی از انفجار به ترتیب مربوط به نشتی 50 میلی‌متری و پارگی کامل بود. بیشترین موج فشار ایجادشده (یک‌بار) در پارگی کامل مخزن در فاصله بین 0 تا 80 متری از مرکز ابر بخار بود که باعث درصد مرگ‌ومیر افراد روز کار و شب‌کار به ترتیب 27/10 و 57/2 درصد خواهد بود. بیشترین و کمترین مساحت تحت پوشش آتش فورانی که باعث مرگ‌ومیر می‌شود به ترتیب مساوی 1861 و 185 مترمربع بود. بیشترین و کمترین پوشش گرمای تابشی ناشی از این حریق به ترتیب مساوی 4/59 و 4/20 متر از مخزن بود.

نتیجه‌گیری

هرگونه نشتی احتمالی از مخزن موردمطالعه، پیامدهای فاجعه باری دربر خواهد داشت که نشان‌دهنده وجود سطح ریسک بسیار بالا و غیرقابل‌قبول است. درنتیجه با در نظر گرفتن سطوح آسیب ناشی از موج انفجار و نتایج به‌دست‌آمده پیشنهاد می‌شود که برنامه‌ریزی لازم جهت پیشگیری از این پیامدها در این صنایع انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2245997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!