مقایسه پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

پردازش حسی اطلاعات عامل مهمی در تعیین واکنش‌های رفتاری است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پردازش حسی اطلاعات در کودکان مبتلا به اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار است.

مواد و روش ها

روش پژوهش توصیفی از نوع علی‌-‌مقایسه‌ای بود که 30 کودک مبتلا به اختلال اتیسم، 30 کودک مبتلا به اختلال خاص یادگیری و 30 کودک بهنجار به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پردازش حسی اطلاعات از طریق پرسشنامه نیمرخ حسی 2 فرم کودکان مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.

یافته ها

یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد کودکان مبتلا به اتیسم در تمامی مولفه های پردازش حسی نیمرخ حسی 2 فرم کودکان به‌غیر از دو مولفه پردازش لامسه و موقعیت بدن با افراد بهنجار تفاوت معناداری دارند (P>0/05) و در گروه کودکان خاص یادگیری خرده آزمون های پردازش شنیداری و بینایی تفاوت معناداری با کودکان بهنجار دارند (p <0/05).

نتیجه گیری

از آن‌جا که پژوهش حاضر نشان می‌دهد بین تعدادی از مولفه‌های پردازش حسی در کودکان با اختلال اتیسم و اختلال خاص یادگیری و افراد بهنجار تفاوت وجود دارد و از آنجایی که همین تفاوت نمرات در کودکان اختلال طیف اتیسم و یادگیری باعث مشکلات گوناگونی در آنها می شود، لذا حمایت از این کودکان از حیث توجه به رژیم های حسی مناسب و اتخاذ تدابیری در جهت رفع مشکلات حسی آنان ضروری به نظر می رسد. همچنین، به درمانگران پیشنهاد می‌شود جهت درک موثرتر روایی تشخیصی این آزمون، آزمون نیمرخ حسی 2 در سایر گروه ‌های جمعیت‌های آسیب‌ پذیر نظیر تاخیر رشدی، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی، ناتوانی هوشی و سندرم داون انجام گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!