مقایسه اثر 12 هفته تمرین تناوبی و تمرین تداومی بر برخی رگ گشا و رگ- تنگی بیماران دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

آترواسکلروز در بیماران دیابت نوع 2 با بدعملکردی اندوتلیال شناسایی می شود که با افزایش مقادیر دی متیل آرژنین نامتقارن و کاهش نیتریک اکساید همراه است؛ لذا هدف مطالعه حاضر مقایسه 12 هفته تمرین تناوبی خیلی شدید (HIIT) و تداومی با شدت متوسط (MICT) بر مقادیر پلاسمایی واسپین، دی متیل آرژنین نامتقارن (ADMA) و نیتریت/نیترات (NOx) بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

مواد و روش ها

جامعه آماری پژوهش حاضر، بیماران دیابتی با دامنه سنی 45 تا 60 ساله شهر تهران بودند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 48 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بودند که به طور تصادفی به سه گروه HIIT (16 نفر)، MICT (16 نفر) و گروه کنترل (بدون تمرین) (16 نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرین HIIT شامل 12 تناوب 5/1 دقیقه ای با شدت 85 تا 90 درصد حداکثر تواتر قلبی (HRmax) و 2 دقیقه با شدت 55 تا 60 درصد HRmax بود. برنامه MICT شامل 42 دقیقه با شدت 70 درصد HRmax سه جلسه در هفته روی دوچرخه کارسنج اجرا شد. نمونه های خونی 48 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین جمع آوری شد. واسپین و ADMA به روش الایزا و مقادیر NOx به روش Griess سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون واریانس خطی-ترکیبی انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد اکسیژن مصرفی اوج، مقادیر پلاسمایی واسپین (0/028=P) و NOx (0/016=P) در گروه HIIT در مقایسه با MICT افزایش معناداری داشت. مقاومت به انسولین (0/041=P)، مقادیر انسولین (0/039=P)، گلوکز (0/026=P) و مقادیر پلاسمایی ADMA (0/018=P) در گروه HIIT در مقایسه با MICT کاهش معناداری داشت (0/05>P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد HIIT از راه افزایش واسپین به کاهش ADMA منجر شده است که در نهایت باعث افزایش مقادیر NOx پلاسمایی در بیماران دیابت نوع 2 شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
322 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!