کاربرد شیمی کانی های بیوتیت و ارتوپیروکسن در بررسی شرایط تکتونو- ماگمایی انکلاوهای توده پلوتونیک الوند و سنگ میزبان آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توده پلوتونیکی الوند یکی از بزرگترین توده های نفوذی در بخش شمالی زون سنندج - سیرجان است که در جنوب شهر همدان واقع شده است. این توده متشکل از گرانیتوییدهای پورفیری، لوکوکرات، سنگ های نفوذی بازیک و آنکلاوهای به اندازه های متفاوت و به اشکال مختلف دیده می شوند. بیوتیت های موجود در مونزوگرانیت پورفیرویید، دیوریت، آنکلاو میکروگرانولار فلسیک، آنکلاو میکروگرانولار مافیک و آنکلاو سورمیکاسه در قلمرو بیوتیت های منیزیم دار و بیوتیت های موجود در نوریت ها در قلمرو فلوگوپیت، واقع شده اند. ارتوپیروکسن های نوریت در محدوده کلینوانستاتیت و ارتوپیروکسن آنکلاو میکروگرانولار مافیک در محدوده کلینوفروسیلیت می باشند. بر پایه دماسنجی بر مبنای میزان Ti موجود در بیوتیت ها، مونزوگرانیت 662 تا 734، نوریت 688 تا 776، دیوریت 598 تا 724، آنکلاو سورمیکاسه 662 تا 687، آنکلاو میکروگرانولار فلسیک 694 تا 712 و آنکلاو میکروگرانولار مافیک 635 تا 737 درجه سانتی گراد را نشان می دهند. بر اساس ترکیب شیمیایی بیوتیت و ارتوپیروکسن ماگمای سازنده آنکلاوهای توده پلوتونیک الوند و سنگ میزبان آنها در گستره آهکی - قلیایی قرار گرفته اند. ارتوپیروکسن های نوریت و آنکلاو میکروگرانولار مافیک نشان می دهد مجموعه نفوذی الوند در رده سنگ هایی با فوگاسیته اکسیژن بالا جای می گیرند، که از صفات آهکی-قلیایی بودن توده می باشد، که با ویژگی های تکتونوماگمایی محیط های وابسته به فرورانش همخوانی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!