طراحی الگوی مدیریت سلامت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سازمان تامین اجتماعی با بیش از 40 میلیون بیمه شده در بخش درمان خود به تقریبا بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمت ارایه می نماید. این حجم از خدمات نیازمند برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، استخدام نیرو و بودجه ریزی مناسب و به هنگام است. سلامت الکترونیک در جهان حاضر ابزار مناسبی برای کمک به مدیریت سازمان تامین اجتماعی در تحقق سریع، دقیق و به هنگام این وظایف اصلی مدیریت است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدیریت سلامت الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته است.

روش کار

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. براساس نتایج مطالعه پژوهش ها و مستندات داخلی و خارجی و مطالعه تطبیقی سلامت الکترونیک در کشورهای منتخب شامل ترکیه، هندوستان، انگلستان، استونی، سوید، و پاکستان، یک مدل مفهومی طراحی و پرسشنامه ای تهیه شد که پس از محاسبه روایی و پایایی و انجام اصلاحات مورد نیاز، پرسشنامه توسط 557 نفر از مدیران درمان و کارشناسان ستادی مدیریت های درمان، همچنین روسای مراکز درمانی بیمارستانی و سرپایی و مدیران بیمارستانهای تامین اجتماعی و روسا و کارشناسان دفاتر اسناد پزشکی سراسر کشور تکمیل گردید. سپس به منظور تایید و برازش عوامل به دست آمده از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی استفاده شد.

یافته ها:

 شاخص های برازش مدل از جمله ارزیابی کایزر-مایر-الکین و آزمون بارتلت نشان دهنده مناسب و کافی بودن تعداد نمونه و وجود همبستگی بین آیتم های پرسشنامه (22 ایتم) بود. بر اساس نتیجه بعد از اجرای چرخش واریماکس، 5 عاملی که دارای مقادیر ویژه بیشتر از یک بودند انتخاب شدند که  این نشان می داد آیتم های این ابزار در تحلیل بر روی این 5 عامل بار شده اند. عامل اول به تنهایی حدود 23درصد، عامل دوم 15درصد، عامل سوم 14درصد، عامل چهارم حدود 11 درصد و عامل پنجم حدود 9 درصد واریانس کل را تبیین کرده و در کل 5 عامل مشخص شده 57/72% کل  واریانس نمونه را تبیین می کنند. شاخص های، تطبیقی مقایسه ای و شاخص تاکر- لوییس در بازه بزرگتر از 9/0 مورد قبول هستند. شاخص های ریشه میانگین مربعات خطای تقریب و باقیمانده ریشه مربع استاندارد کمتر از 80/0 باید باشد. که در مدل 5 این شرایط برقرار است. البته مقدار SRMR در حد 9 هزارم از 8 صدم بیشتر است. همچنین مدلی با مقدار کمتر شاخص آکاییکه Akaike  مدل مناسب تری است که مدل با پنج عامل شاخص اکاییکه کمتری داشت. در کل با توجه به نتایج، مدل با 5 عامل مناسب ترین مدل است. این مدل شامل 20 آیتم از 22 آیتم می باشد.

نتیجه گیری: 

بر اساس نتایج این مطالعه و بررسی عامل ها و ارتباط آنها با آیتم ها؛ 20 آیتم از بین آیتم ها با عامل های مربوط رابطه معنی داری، دارد. در نیتجه مدل به دست آمده قابلیت اجرا در سازمان تامین اجتماعی را خواهد داشت. در صورت اجرای این مدل، مطالعات آینده برای ارزیابی و پایش به منظور بهبود مدل ضروری خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2247029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!