سنجش شاخصه های رضایت مندی سکونتی کودکان 11 تا 15 سال پسر در مرحله عملیات صوری آرمان گرا، مورد مطالعاتی: مجتمع های مسکونی نوساز کریم آباد در شهرستان تنکابن

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اهمیت در نظر گرفتن رضایت ساکنان مجتمع های مسکونی به خصوص کودکان لازم است شاخصه های رضایت مندی ایشان شناسایی و همچنین کیفیت محیطی معماری این مجتمع ها مورد ارزیابی قرار گیرد. در سال های اخیر ساخت مجتمع های مسکونی بلندمرتبه و مداخله آن ها در بافت خانه های ویلایی در منطقه کریم آباد شهرستان تنکابن رو به افزایش بوده و تاثیرات این موضوع بیش تر گروه کم سالان را که دوره بلوغ فکری و آرمانی خود را طی می کنند تحت شعاع قرار داده است. از این رو مقاله درصدد است که به بررسی شاخصه های رضایت مندی سکونتی در دوره سنی مشخص و با تاکید بر جنسیت (مذکر) و ارزیابی مولفه های تاثیرگذار بر آن، بپردازد که از طریق تحلیل ویژگی های شاخص محدوده سنی عملیات صوری (15-11 سال) و به تفکیک صفات ذهنی و عینی افراد جامعه، واقع در مجتمع های مسکونی نوساز منطقه کریم آباد در شهرستان تنکابن انجام می شود. نوع پژوهش، کاربردی و به لحاظ روش آمیخته (کیفی و کمی) و از نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی است و در بخش دیدگاه های نظری و مروری بر مطالعات پیشین از روش توصیفی و برای دستیابی به روابط علی و شناخت همبستگی و روابط بین متغیرها و شاخص ها، روش تحلیلی- پیماشی استفاده شده است. که دراین راستا علاوه بر مصاحبه، پرسشنامه بسته- پاسخ به کار گرفته شده است. نتایج حاصل نشان می دهد اولویت انتخاب کودکان از ابعاد رضایت مندی به جنبه های ذهنی و آرمان گرایانه معطوف می شود و البته در این سنجش صفات عینی به عنوان بعد دوم تاثیرگذاری و هم راستا با اثرات صفات ذهنی در میزان رضایت مندی کودکان موثر می باشد و می توان گفت با توجه به این که هرچند کودکان در مرحله سنی عملیات صوری دارای دیدگاه انتزاعی هستند و تفکراتشان به آرمان گرایی منجر می شود مولفه های عینی، از نگاه کودکان آرمان گرا نادیده گرفته نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2247786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!