بررسی چگونگی اصلاح و بازپروری مجرمان با عنایت به آموزه های حقوق شهروندی در نهادهای جایگزین حبس در حقوق ایران و انگلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جرم مبتنی بر رفتاری اعم از فعل و ترک فعل است که از یکسو برخلاف نظم اجتماعی بوده و از سوی دیگر با توجه به این که این پدیده جنایی باعث ایجاد اخلال در نظم اجتماعی است و جامعه همواره به سبب آن در معرض خطر و آسیب می باشد. حبس زدایی که به روش جایگزین حبس صورت می پذیرد، همواره جزء اصول مرتبط با حقوق شهروندی که در متون دینی نیز به آن توجه شده است، می باشد و هدف ما در این پژوهش مطالعه دو نظام حقوقی ایران و انگلیس در جهت بررسی کیفرهای جایگزین حبس است که نماینده دو نظام حقوق رومی ژرمنی و کامن لا می باشند.

مواد و روش ها:

روش تحقیق در این مقاله به صورت استنادی و کتابخانه ای با ابزار فیش برداری صورت پذیرفته است.

یافته ها:

امروزه هیچ حقوقدانی نمی تواند دستاوردهای حقوق تطبیقی را که در حمایت از حقوق شهروندی می باشد، انکار نماید. جهت بهره برداری از تجارب مثبت سایر کشورها در خصوص احترام به حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی شهروندان، نظام حقوقی کشور انگلستان به عنوان سیستم مورد مقایسه انتخاب شده است، زیرا در قوانین این کشور، اعمال کیفر جایگزین حبس دارای شروط خاص می باشد.

نتیجه گیری:

در مجموع سیستم حقوقی انگلیس با ایران در خصوص کیفر جایگزین حبس اختلافات زیادی دارد. در سیستم حقوقی انگلستان، جدای از وجود مراحل متعددی که قبل از رسیدگی دادگاه به جرم، می تواند مجرم را از حبس رهایی بخشد، دادگاه هم لازم است تا حد امکان عوامل مخففه و تعلیقی را به نحو احسن اعمال نماید تا جایی که حتی گذراندن یک دوره کار در کانون های اصلاح نوجوانان با نمرات انضباطی بالا هم می تواند مجرم به سرقت را از حبس معاف نماید. به وضوح می توان دریافت که در حقوق انگلیس رعایت حقوق شهروندان مورد عنایت واقع شده و حقوق و آزادی های آنان حتی در زندان نیز مورد توجه باشد حقوقدانان کشور انگلیس با توجه به این که زودتر از کشور ایران به وضع قوانین کیفرهای جایگزین حبس دست یافته اند، در رابطه با میزان اثربخشی هر یک از کیفرها نسبت به حقوقدانان ایرانی از اطلاعات و تجربیات بیشتری برخوردار هستند

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p2248970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!