شناسایی و معرفی برخی از گیاهان دارویی مراتع ارزوییه استان کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به گرایش جدید به سمت گیاه درمانی و کمبود اطلاعات در زمینه گیاهان دارویی، به نظر می رسد اطلاعات بومی و دانش سنتی می تواند نقش مهمی در پایه ریزی تحقیقات علمی آتی داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی گیاهان دارویی مراتع ارزوییه در استان کرمان انجام شد.

روش بررسی

در پژوهش کیفی حاضر اطلاعات 63 نفر از خبرگان محلی در بهار و تابستان سال 1398 پیرامون گیاهان دارویی در قالب مصاحبه آزاد و مشاهده مشارکتی گردآوری گردید. در مشاهده مشارکتی به طور همزمان نام محلی، اندام مورد استفاده، زمان جمع آوری و فرم رویشی گیاهان یادداشت شد. در مصاحبه ها، اطلاعات مربوط به جنبه های مختلف گیاهان جمع آوری گردید. شناسایی نام فارسی و نام علمی گیاهان با استناد به کتاب های معتبر گیاه شناسی انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه 70 گیاه دارویی متعلق به 37 خانواده شناسایی شدند که تیره Lamiaceae از بیشترین سهم برخوردار بود. نتایج حاصل از بررسی کاربرد سنتی گیاهان بیانگر آن هستند که بیشترین استفاده دارویی از گیاهان برای درمان بیماری های گوارشی بوده است. از میان اندام های مختلف گیاهان، بیشترین استفاده به برگ گیاهان تعلق داشت.

نتیجه گیری

از طریق بررسی های علمی در زمینه طب سنتی اقوام مختلف می توان به منابع جدیدی در راستای درمان بیماری های گوناگون دست یافت. بدیهی است حفاظت از دانش بومی و برقراری پیوند بین طب سنتی و پزشکی مدرن می تواند گامی در راستای بهبود سلامت جامعه و اشتغال زایی در مسیر توسعه پایدار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!