ارزیابی تاثیر ضد باکتریایی عصاره های دارچین، زنجبیل، چای ترش، زرشک و پونه کوهی بر تعدادی از باکتری های استاندارد گرم مثبت و گرم منفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف روز افزون آنتی بیوتیک ها علیه عفونت ناشی از میکروارگانیسم ها سبب افزایش مقاومت دارویی شده است. این امر سبب شده تا پژوهش های وسیعی بر روی ترکیبات گیاهی با خاصیت ضدمیکروبی و اثربخشی بیشتر به عنوان جایگزین آنتی بیوتیکی صورت گیرد. هدف از این تحقیق تعیین و ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی عصاره های دارچین، زنجبیل، چای ترش، زرشک و پونه کوهی بر تعدادی از باکتری های استاندارد استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، استافیلوکوکوس اور یوس، انتروکوکوس فکالیس، سودومونا آیروژینوزا، اسینتوباکتربومانی، کلبسیلا پنومونیه واشریشیاکولی بود.

روش بررسی

این یک مطالعه تجربی می باشد که در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. عصاره الکلی گیاهان دارچین، زنجبیل، چای ترش، زرشک وپونه کوهی با روش ماسراسیون تهیه شد. عملکرد ضد باکتریایی عصاره ها بر روی چندین رده استاندارد باکتریایی با روش چاهک گذاری پس از سه بار تکرار انجام و میانگین قطر هاله عدم رشد اندازه گیری و ثبت شد. سپس حداقل غلظت مهاریMIC  با روشرقیق سازی با میکروپلیت  Broth Microdilution تعیین شد. میانگین قطر هاله عدم رشد با استفاده از آزمون آماری مقایسه میانگین ها به روش دانکن تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها :

 در این تحقیق بیشترین اثر ضدباکتریایی مربوط به عصاره زرشک و زنجبیل بر روی استافیلوکوک ساپروفیتیکوس به ترتیب با قطرهاله عدم رشد 25 و23 میلی متر بوده است (05/0>p). عصاره چای ترش بر روی استافیلوکوک ساپروفیتیکوس و عصاره پونه کوهی برروی  اشیریشیا کولی و استافیلو کوک ساپروفیتیکوس دارای بیشترین اثر ضدباکتریایی به ترتیب با قطر هاله عدم رشد 16، 13و 13 میلی متر بوده اند (05/0>p). بیشترین اثر ضدباکتریایی دارچین بر استافیلوکوک اوریوس با قطر هاله عدم رشد 19 میلی متر بوده است. حداقل غلظت بازدارندگی از رشد مربوط به عصاره گیاهان زرشک و زنجبیل علیه استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس با 1/3 میلی گرم بر میلی لیتر و پایین تر از سایر انواع عصاره ها مشاهده شد. باکتری سودوموناس ایروژینوزا نسبت به اکثر عصاره گیاهان مورد بررسی مقاومت نشان داد (05/0>p).

 نتیجه گیری :

 نتایج این بررسی نشان داد عصاره های این مطالعه به  ویژه عصاره زرشک خاصیت ضدباکتریایی موثری بر روی  اکثر سویه های مورد بررسی دارد و برای نشان دادن اثرات بهینه ضدباکتریال عصاره های مورد مطالعه، بررسی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و تعیین اثرات بالینی آنها پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
717 تا 730
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!