تاثیر داروی فلووکسامین بر سطوح هورمون های جنسی و بافت شناسی تخمدان در ماهی گورامی سه خال (Trichogaster trichopterus) پس از تزریق بروموکریپتین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اثرگذاری داروها بر گیرنده های متفاوت موجب بروز اثر و هم چنین عوارض ناخواسته دارو می شود. به طور مثال داروهای دوپامینی علاوه بر آثار ضد پارکینسونی، موجب مسدود شدن بخش های بالاتر محور هیپوتالاموس هیپوفیز گناد و ناباروری می شوند. لذا هدف از این پژوهش تعیین و تاثیر داروی فلووکسامین بر سطوح هورمون های جنسی و بافت شناسی تخمدان در گورامی سه خال پس از تزریق بروموکریپتین بود.

روش بررسی

در این مطالعه بنیادی که در سال 1398 در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، تعداد 90 قطعه ماهی با میانگین وزنی 1±3 گرم از مرکز  پرورش ماهیان خانماهی واقع در دماوند تهیه شد. ماهی ها در 6 گروه 15 تایی شامل سه گروه کنترل دست نخورده، حلال(اتانول 70 درصد) و بروموکریپتین و 3 تیمار بروموکریپتین و فلووکسامین در دوزهای 1، 5 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن ماهی قرار گرفتند. تزریق به صورت یک روز در میان، عضلانی و در زیر باله پشتی بود، بدین ترتیب که روز بعد از تزریق 5 میلی گرم بر کیلوگرم بروموکرپتین، فلووکسامین با دوزهای مشخص تزریق شد و همچنان این روند ادامه یافت.20 روز پس از تزریق، ماهی ها تشریح و بافت تخمدان آنها جهت بیومتری و بررسی با میکروسکوپ نوری جداسازی شد. با استفاده از مایعات بافتی هورمون های استروییدی 17 بتااسترادیول، تستوسترون و پروژسترون به وسیله کیت مخصوص سنجیده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و دانکن تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: 

نتایج حاصل از سطح هورمون استرادیول و پروژسترون و شاخص گنادی نشان داد که گروه های دریافت کننده داروی فلووکسامین و بروموکریپتین اختلاف معنی داری با گروه کنترل دارند (05/0≤p)، که این اختلاف وابسته به دوز بود. به طوری که میزان این هورمون ها در گروه کنترل بروموکریپتین کاهش یافته و در تیمارهای دریافت کننده فلووکسامین افزایش یافت. در تصاویر میکروسکوپ نوری در گروه کنترل دست نخورده و حلال فاز غالب اووسیت ها مرحله کورتیکال است، اما این سلول ها در گروه کنترل بروموکریپتین در مرحله پیش هستکی اولیه و ثانویه مانده اند. هم چنین در تیمار فلووکسامین 10 میلی گرم بر کیلوگرم اووسیت ها در مرحله ویتلوژنز بوده و حرکت وزیکول زایا به سمت قطب جانوری نیز قابل رویت است.

نتیجه گیری: 

می توان نتیجه گرفت که داروی بروموکریپتین باعث بلاک محور HPG شده و داروی فلووکسامین باعث تحریک دوباره ی مسیر GnRH می شود، به طوری که تخمدان در تیمار دریافت کننده بالاترین دوز داروی فلووکسامین در مرحله غالب ویتلوژنز بوده و شاخص گنادی در بیشترین مقدار خود بود، بنابراین امکان حضور گیرنده سروتونین بر سطح گناد وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
746 تا 762
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!