پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس ویژگی های شخصیت و سبک های مقابله در افراد متاهل با روابط فرازناشویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روابط فرازناشویی موضوع تکان دهنده ای برای زوجین و خانواده است که نقشی عمده ای در کشمش های زناشویی و گرایش زوجین به سمت طلاق دارد. هدف از این پژوهش تعیین و پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس ویژگی های شخصیت و سبک های مقابله در افراد متاهل با روابط فرازناشویی در استان کهگیلویه وبویراحمد بود.

روش بررسی

این مطالعه، مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی می باشد که در سال13981397 انجام شد. جامعه مورد مطالعه کلیه افراد متاهلی بودند که به دلیل روابط فرازناشویی در این سال ها به مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، مراکز مشاوره استان، دادگاه ها و سایر موارد مربوطه مراجعه کرده بودند. گروه نمونه شامل 234 نفر بودند که به روش نمونه گیری در دسترس و بنا بر رضایت افراد برای همکاری در پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه ؛ شخصیتی نیو، مقیاس رضایت زناشویی پرسشنامه انریچ و سبک های مقابله ایندلر و پارکر استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد ویژگی های شخصیت و سبک های مقابله با رضایت زناشویی رابطه معنی داری دارند. هم چنین نتایج نشان داد ویژگی های برونگرایی، توافق پذیری، مسئله مدار و هیجان مدار در مجموع 29 درصد از واریانس رضایت زناشویی را تبیین می کنند. به علاوه، متغیر برونگرایی، توافق پذیری، مسئله مدار و هیجان مدار به ترتیب با بتای 21/0، 10/0 و 09/0- سهم معنی داری در پیش بینی رضایت زناشویی داشتند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که ویژگی برونگرایی قوی ترین پیش بینی کننده رضایت زناشویی است. هم چنین، ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله زیربنای روانشناختی روابط پایدار افراد با دیگران است و بنابراین پیش بینی کننده کلیدی برای رضایت زناشویی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
838 تا 851
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!