تغییر بیان گیرنده های اورکسینی 1 و اندوکانابینوئیدی 1 هیپوکامپ در سه مدل تشنجی پنتیلن تترازول، پیلوکارپین و اسید کاینیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تشنج یک فعالیت نورونی هم زمان و غیرطبیعی در مغز است که می تواند باعث فعال شدن گیرنده های مختلف تشدید کننده یا تضعیف کننده تشنج از جمله گیرنده اورکسینی و/یا اندوکانابینوییدی شود. زمان فعال شدن این گیرنده ها می تواند بر کنترل تشنج ها موثر باشد. لذا این مطالعه زمان بیان ژن گیرنده های اورکسینی 1 یا اندوکانابینوییدی 1 به دنبال تشنج در سه مدل تشنجی پنتیلن تترازول، اسید کاینیک و پیلوکارپین را بررسی می کند.

مواد و روش ها

تعداد 56 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در سه گروه تجربی پنتیلن تترازول، اسید کاینیک و پیلوکارپین قرار گرفتند. شدت تشنج بر اساس زمان نهفته تزریق داروی تشنج زا تا شروع تشنج (از زمان تزریق تا شروع تشنج؛ زمان نهفته 1 و از زمان شروع تشنج تا تشنج های تونیک- کلونیک؛ زمان نهفته 2) و مدت زمان تشنج محاسبه گردید. بررسی بیان ژن دو گیرنده اورکسینی 1 و اندوکانابینوییدی 1 به روش RT-PCR انجام شد و نتایج با گروه کنترل (بدون القای تشنج) مقایسه گردید.

یافته ها

مطالعه ما نشان داد مدت زمان نهفته اول و دوم در مدل های اسیدکاینیک و پیلوکارپین به طور معنی داری در مقایسه با گروه پنتیلن تترازول افزایش داشت، در حالی که مدت زمان مراحل تشنجی کم تر بود. میزان بیان ژن گیرنده اورکسینی 1، چهار ساعت بعد و گیرنده اندوکانابینوییدی 1، بلافاصله و چهار ساعت بعد در مدل تشنجی پنتیلن تترازول نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. میزان بیان ژن گیرنده های اورکسینی 1 و اندوکانابینوییدی 1 در مدل اسیدکاینیک، یک هفته بعد از تشنج افزایش نشان داد، در حالی که در گروه پیلوکارپین، فقط 28 روز بعد از تشنج افزایش بیان گیرنده ها مشاهده گردید.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که هر چه تاخیر زمانی تشنج در یک مدل کم تر و مدت زمان تشنجی بیش تر باشد، افزایش بیان ژن گیرنده اورکسینی 1 و اندوکانابینوییدی 1 زودتر اتفاق می افتد.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!