بررسی هیستوپاتولوژیک ضایعات کبد در بیماران دیالیزی و پیوند کلیه مراجعه کننده به بیمارستان گلستان اهواز در طی 5 سال اخیر

چکیده:
کبد از اعضای مهم بدن است که در انجام بسیاری از فعالیتهای مورد نیاز بدن مثل ساختن مواد مختلف و فاکتورهای انعقادی و تجزیه مواد سمی نقش دارد و در جریان بسیاری از عوامل داخلی و خارجی مثل تغییر در مواد موجود در سرم و یا عوامل عفونی و درونی دچار آسیب می گردد.
با توجه به تعداد زیاد بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) که اجبارا دیالیز می شوند و در جریان این امر با عوامل مختلف سرمی و عفونی ارتباط پیدا می کنند و از طرفی نمی توانند مواد زائد سرم را بخوبی دفع نمایند و بسیاری از ارگان های آنان دچار ضایعات مختلف می گردد، لذا ضروری است که تغییرات هیستوپاتولوژیک کبد و ضایعات آن در این دسته از بیماران مورد مطالعه قرار گیرد.
به همین منظور در مدت 5 سال، بیوپسی کبد بیماران دیالیزی و پیوند کلیه که دارای تست سرولوژی Anti-HCV مثبت بوده و همچنین افزایش آنزیمهای کبدی بالاتر از حد نرمال بود مورد بررسی قرار گرفت. از بین 274 نمونه بیوپسی کبد انجام شده در بیمارستان گلستان اهواز، 18.26% مربوط به بیماران مبتلا به CRF که دارای انواع مختلف ضایعات التهابی در کبد بودند و از این تعداد 11.68% هپاتیت مزمن داشتند.
همچنین مبتلایان به CRF که پیوند شده و افرادی که پیوند نشده و دیالیز می شدند از نظر هیستوپاتولوژی و مطالعه با میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند، که در تعدادی از نمونه ها تجمع لکوسیت ها در فضای پورت و بطور پراکنده در عده ای دژنرسانس سلولی شامل Ballooning Degeneration وجود داشت، نکروز و فیبروز واضح دیده نشده ولی در درصدی کمتری از بیماران نکروز قطعه ایی در تعدادی از هپاتوسیت های ناحیه محیطی لوبول به چشم می خورد. نتیجه حاصل از این تحقیق چنین است که بیماران پیوندی 1.96% و بیماران دیالیزی 7.84% دچار هپاتیت مزمن شده که این تعداد حدود چهار برابر بیماران پیوندی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p225062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!