ارزیابی DMFT و وضعیت بهداشت دهان و لثه در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر اهواز در سال 1381

چکیده:
زنان باردار یکی از گروه های هدف بسیار مهم در برنامه ریزی های بهداشتی و پیشگیری به شمار می روند. جهت بهبود سلامت دهان و دندان مادر و سلامت نوزاد مراقبتهای دندانپزشکی پیش از بارداری و طی دوره بارداری ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال یکی از عوامل خطر احتمالی در تولد نوزاد با وزن کم وجود بیماری پریودنتال در مادر می باشد که با کنترل و درمان آن این عامل خطر حذف شده و همین مسئله می تواند به بهبود وضعیت بهداشتی جامعه کمک مهمی نماید.
جهت تعیین وضعیت سلامت دندان و لثه و بهداشت دهان یک مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 300 خانم باردار مراجعه کننده به مرکز بهداشت شهر اهواز صورت گرفت. برای هر فرد برگ معاینه مخصوص سازمان بهداشت جهانی تکمیل و بر طبق آن معاینات انجام گرفت، از جداول فراوانی برای توصیف داده ها و برای مقایسه متغیرهای کمی از تست t و آنالیز واریانس استفاده گردید. بطور خلاصه نتایج بدست آمده از این بررسی به شرح زیر است.
میانگین DMFT برای خانمهای باردار 3.01+6.23 بدست آمد که بیشترین درصد آن مربوط به دندانهای پوسیده (D) برابر با 2.45+3.52 بود.
در مجموع میزان آگاهی خانمهای باردار (94.3 درصد) از روش های صحیح بهداشت دهان پائین بود. بیشترین میانگین DMFT در خانمهای بارداری دیده می شد که از سطح تحصیلات پائین تری برخوردار بودند. وضعیت بهداشت دهان و دندان (ایندکس (OHI-S اغلب زنان باردار (76.7 درصد) بصورت متوسط بود.
در این بررسی مشخص شد که بیشتر مشکلات دندانی افراد معاینه شده مربوط به عدم آگاهی از روش صحیح مراقبتهای بهداشتی می باشد که این خود نشان دهنده ضعف آموزش بهداشت همگانی در جامعه برای عموم مردم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p225067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!